لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

دیدبان حقوق بشر: دولت ایران دانشجویان را آزاد کند


تجمع دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر در روز ۵ اسفندماه
تجمع دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر در روز ۵ اسفندماه
سازمان دیدبان حقوق بشر روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی ۱۰ دانشجویی شد که پس از اعتراضات هفته گذشته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسط نیروهای انتظامی ایران دستگیر و به زندان اوین فرستاده شده‌اند.

دانشجويان دانشگاه اميرکبير از روزهای نخست هفته گذشته با انجام اعتراضات آرام، تحصن و امضاء طومار نسبت به تصميم دولت محمود احمدی‌نژاد به دفن بقایای جسد سربازان گمنام کشته‌شده در جنگ ایران و عراق اعتراض کردند.

دانشجویان در اين تجمعات به سوء‌استفاده سياسی و تبليغاتی از دفن شهيدان جنگ اعتراض کرده و آن را بهانه سرکوب حرکت‌های اعتراضی دانشجويان دانستند.

سرا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر،‌ در بیانیه این سازمان می‌گوید: «اعتراض آرام جرم محسوب نمی‌شود و مقامات دولت ایران باید بلافاصله این دانشجویان را آزاد کنند.»

دو نفر از کسانی که هنوز در بازداشت‌اند در میان ۷۰ دانشجویی بودند که روز دوشنبه پنجم اسفندماه در جریان تحصن در دانشگاه امیرکبیر دستگیر شدند.

چهار دانشجوی دیگر که در این اعتراضات شرکت نداشتند به نام‌های نریمان مصطفوی، عباس حکیم‌زاده،‌ مهدی مشایخی، و احمد قصابان که همگی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر هستند صبح روز بعد در منزل خود دستگیر شدند و هنوز در زندان اوین به سر می‌برند.

در جریان تحصن پنجم اسفندماه برخی نيروهای شبه‌نظامی بسيجی که به گفته دانشجويان معترض از خارج دانشگاه برای مقابله با اين تظاهرات وارد دانشگاه امیرکبیر شده بودند با دانشجويان معترض درگير شده و به ضرب و جرح آنها پرداختند. به گفته دانشجویان،‌۶۰ تن از تحصن‌کنندگان مجروح شده و «دو تن از آنها در وضعیتی وخیم هنوز در بیمارستان بستری هستند.»

محمدعلی دادخواه، وکیل عده‌ای از دانشجویان بازداشتی، به سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: «موکلان من برخلاف قوانین کشورمان که داشتن وکیل را حق متهم می‌داند تاکنون به وکیل دسترسی نداشته‌اند. ما هنوز حتی نمی‌دانیم که اتهام این جوان‌ها چیست.»

دانشجویان در اين تجمعات به سوء‌استفاده سياسی و تبليغاتی از دفن شهيدان جنگ اعتراض کرده و آن را بهانه سرکوب حرکت‌های اعتراضی دانشجويان دانستند.
سازمان دیدبان حقوق بشر در نیویورک از قول محمدعلی دادخواه و دوستان دانشجویان بازداشتی می‌گوید تمام بازداشتی‌ها در بند ۲۰۹ زندان اوین در سلول انفرادی به سر می‌برند.

در روز ۲۷ بهمن‌ماه نیز چهار دانشجوی دیگر از دانشگاه امیرکبیر به نام‌های مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمان‌پور و کورش دانشیار در مراسم سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان بازداشت شدند.

چندی پیش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این چهار دانشجو و سه نفر دیگر که نام آنها مشخص نشده است «در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت سلامتی آنها بسیار وخیم است.»

دیدبان حقوق بشر به نقل از خبرنامه امیرکبیر و عده‌ای از دانشجویان می‌گوید دستگیری این چهار دانشجو در واقع هشداری بوده است به آنها «تا به دفن شهدا در دانشگاه اعتراض نکنند.»

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير پيشتر با صدور اطلاعيه‌ای «مخالفت شديد خود با دفن شهدا در دانشگاه» را ابراز کرده و خاطرنشان ساخته بود که «دانشجويان نشان خواهند داد که اجازه نمی‌دهند فضای پادگانی و قبرستانی در دانشگاه حاکم شود.»
XS
SM
MD
LG