لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

نیویورک تایمز: نامه محرمانه اوباما به کرملين در مورد ايران


روزنامه‌ نيويورک تايمز در مقاله‌ای از محتوای نامه‌ای پرده بر می‌دارد که باراک اوباما ماه گذشته برای همتای روسی خود نوشته و در آن پيشنهاد می‌کند تا دو کشور بر سر مسئله ايران وارد يک معامله سياسی شوند.

نامه رئيس‌جمهوری آمريکا سه هفته پيش به وسيله ويليام برنز، معاون وزير خارجه آن کشور، تحويل ديميتری مدويديف، رئيس‌جمهوری روسيه شده است. در اين نامه تصريح شده که اگر ايران از تلاش‌های خود برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستيک دست بردارد، ديگر برای ايالات متحده ضرورتی وجود نخواهد داشت تا پی‌گير سيستم رهگيری موشکی باشد که روسيه مخالف آن است.

مقام آمريکايی که محتوای نامه را برای روزنامه نيويورک تايمزافشاء کرده، می‌گويد که هدف از اين نامه ايجاد انگيزه در روسيه برای پيوستن به ايالات متحده در جبهه‌ای واحد عليه ايران است.

نام این مقام آمریکایی فاش نشده است.

طرح ساخت تأسيسات راداری با استفاده از فناوری پيشرفته در جمهوری چک و استقرار ۱۰ موشک رهگيری در لهستان ـ دو کشوری که روسيه آن دو را زمانی در حوزه نفوذ خود می‌ديد ـ در زمان رياست‌جمهوری جرج بوش با توجيه بازداشتن ايران از ساخت کلاهک هسته‌ای برای موشک‌های دور برد خود، مطرح شد.

ويليام برنز در سفر خود به مسکو، پس از تحويل پيام آقای اوباما به رئيس‌جمهوری روسيه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری اينترفکس اعلام کرده بود که «اگر از طريق يک ديپلماسی قوی با کمک روسيه و ديگر هم‌پيمانان خود بتوانيم تهديد ايران را کاهش داده و يا آن را از بين ببريم، آن وقت روشن است که نحوه نگرش ما به دفاع موشکی هم تغيير پيدا خواهد کرد.»

در اين مقاله آمده است که مسکو هنوز به پيشنهاد مطرح شده در اين نامه پاسخی نداده است اما يک مقام روسی روز دوشنبه به روزنامه نيويورک تايمز گفته است که سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه موضوعاتی حول محور سيستم دفاع موشکی آمريکا در اروپای شرقی را روز جمعه در ملاقات با هيلاری کلينتون همتای آمريکايی خود مطرح خواهد کرد.

خبرگزاری‌های روسیه روز دوشنبه به نقل وزیر خارجه روسیه گزارش دادند که مذاکره مستقیم آمریکا با ایران می‌تواند به حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران و افزایش امنیت منطقه‌ای کمک کند.

ديميتری مدويديف، روز يکشنبه در مصاحبه‌ای که بر روی وب سايت کرملين منتشر شده است اظهار اميدواری می‌کند که همکاری با دولت اوباما در مورد سيستم دفاع موشکی امری امکان‌پذيراست. «ما در اين باره از همکاران آمريکايی خود نشانه‌هايی دريافت داشته‌ايم. من اميدوارم که در نخستين ديدار خود با باراک اوباما در مورد اين موضوع مهم با هم گفتگو کنيم».

رؤسای جمهوری آمريکا و روسيه روز ۱۳ فروردين ماه در لندن با يکديگر ملاقات خواهند کرد.

روزنامه‌ها و سبکه‌های خبری دیگر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز خبر این نامه محرمانه را منتشر ساخته‌اند اما تاکنون کاخ سفید واکنشی به افشای محتوای این نامه نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG