لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

عربستان کشورهای عرب را به اتحاد در برابر ایران فرا می‌خواند‌


سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی
سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی
سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه شنبه، ۱۳ اسفند، در سخنانی تند و انتقادآمیز در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، آنها را به «اتحاد در برابر بلندپروازی‌های ایران» فراخواند.

سعود الفیصل گفت: «عرب‌ها باید در منطقه، به مقابله با بلندپروازی‌های ایران و از جمله برنامه‌های اتمی آنان برخیزند.»

سعود الفیصل در عین حال از کشورهای عرب خواست اجازه ندهند «کشورهای غیر عرب، در امور عراق، لبنان و سرزمین های فلسطینی دخالت کنند.»

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مناطقی است، که ایران به دخالت در امور آن‌ها و پشتیبانی از برخی گروه‌های شبه‌نظامی، مسلح یا ستیزه‌جو در این مناطق متهم است.

وزیر خارجه عربستان در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب تاکید کرد که حل اختلاف‌ها در میان عرب‌ها، به اتحاد و بصیرت آنها در رابطه با تاثیر ایران بر امنیت خلیج [فارس] و مسئله اتمی آن بستگی دارد.

سعودالفیصل در گفته‌های خود از عنوان خلیج عربی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کشورهای عربی خاورمیانه که بیشتر سنی مذهب هستند، همواره نگران «نفوذ فراینده ایران شیعه» هستند و سخنان سعودالفیصل، دعوتی آشکار به اتحاد عرب‌ها در برابر ایران است.

گفته‌های وزیر خارجه عربستان یک روز پس از دیدار وزیران خارجه کشورهای عرب با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، ایراد شد.
دیدار خانم کلینتون و همتایان عرب وی، در حاشیۀ کنفرانس شرم الشیخ مصر برای بازسازی غره، صورت گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید عرب‌ها بیمناکند که تلاش‌های دولت اوباما برای گفت‌وگو با حکومت ایران، ممکن است به نزدیکی روابط تهران – واشینگتن بیانجامد و این به ضرر منافع عرب‌ها باشد.

هیلاری کلینتون در دیدار خود به وزیران خارجه کشورهای عرب اطمینان داد که واشینگتن، با دقت و مطالعه عمل می‌کند و در مورد ایران، کاملا با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رایزنی خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، عمر موسی، دبیرکل مصری تبار اتحادیه عرب نیز پس از کنفرانس وزیران خارجه در قاهره گفت: «در مورد ایران، عرب‌ها باید چون حلقۀ زنجیر به هم وابسته باشند.»

دبیر کل اتحادیۀ عرب با تاکید خواستار آن شد که هیچ کشوری بدون آگاهی عرب‌ها، با حکومت ایران وارد مذاکره نشود و نقش عرب‌ها، باید در هر گفتگویی مد نظر قرار گیرد.

ابراز نگرانی وزرای خارجه کشورهای عرب و گفته‌های وزیر خارجه عربستان، کمی پس از آن بیان می‌شوند که روابط ایران و بحرین بر سر گفته‌های یکی از مقام‌های ایرانی در مورد آن کشور بحرانی شد.


در چند هفته گذشته و پس از اظهارات علی اکبر ناطق نوری، رئیس بازرسی ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی در این خصوص که بحرین استان چهاردهم ایران بوده است، روابط ایران و بحرین رو به تیرگی گرایید. بحرین این اظهارات را نقض حاکمیت خود تلقی کرد.

این گفته‌ها نه تنها با واکنش بحرین که با واکنش‌‌های انتقادآمیز کشورهای اتحادیه عرب نیز رو‌به‌رو شد.

پس از آن وزیر خارجه بحرین به ایران و وزیر کشور ایران به بحرین رفتند.

صادق محصولی، وزیر کشور ایران، پیام کتبی محمود احمدی‌نژاد را با تاکید بر «تقويت دائم روابط دو کشور برای حفظ صلح و ثبات در منطقه» به پادشاه بحرین داد.

آسوشیتدپرس همچنین در گزارش خود به ملاقات روز سه شنبه وزیران خارجه مصر و عربستان با ولید المعلم وزیر حارجه سوریه نیز اشاره کرده، می‌گوید که گفت‌وگوهای این سه تن، در راستای تلاش‌های اخیر برای ترمیم روابط آمریکا و سوریه صورت گرفته است؛ کشوری که متحد نزدیک ایران است.
XS
SM
MD
LG