لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

خامنه‌ای سیاست اوباما در برابر اسرائیل را شبیه سیاست بوش نامید


 آيت‌الله علی خامنه‌ای، تهران ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
آيت‌الله علی خامنه‌ای، تهران ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
رهبر جمهوری اسلامی گفت «باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، با حمايت بدون قيد و شرط از اسرائيل همان کژراهه دولت بوش را ادامه می‌دهد».

آيت‌الله علی خامنه‌ای می‌گويد که رئيس‌جمهوری جديد آمريکا هم از حمله اسرائيل به باريکه غزه که منجر به کشته شدن بيش از ۱۰۰۰ فلسطينی شد حمايت کرد و همان راه دولت سابق آمريکا را در پيش گرفت.

حمله اسرائيل به غزه در جريان جنگ ۲۲ روزه با جنبش حماس، با هدف پايان دادن به راکت‌پرانی از داخل غزه به خاک اين کشور بود. در آن زمان جرج بوش هنوز رئيس‌جمهوری آمريکا بود و آقای اوباما در پاسخ به اين پرسش که موضع‌اش در قبال حملات اسرائيل چيست، اعلام موضع را به زمان ديگری موکول ‌کرده و می‌گفت در هر زمانی آمريکا فقط يک رئيس‌جمهوری می‌تواند داشته باشد.

با اين همه باراک اوباما در جريان مبارزات انتخابی‌اش از حق اسرائيل برای دفاع از خود در قبال حملات فلسطينی‌ها سخن گفته بود.

آيت‌الله خامنه‌ای که روز چهارشنبه در مراسم افتتاح «کنفرانس حمايت از فلسطين» در تهران سخنرانی می‌کرد گفت: «رئيس‌جمهور جديد آمريکا هم که با شعار تغييربر سر کار آمده، از تعهد بی‌‌قيد و شرط به امنيت اسرائيل دم می‌زند، اين يعنی همان کژراهه‌ دوران بوش و نه چيزی کمتر».

رئيس‌جمهوری آمريکا گفته است که دولت او به دنبال فرصتی برای گفتگو با ايران است تا تنش‌های بين دو کشور کمتر شود، تنش‌هايی که در زمان جرج بوش رئيس‌جمهوری سابق آمريکا تشديد شده بود.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری اسلامی ايران گفته است که ايران از گفت‌وگو با آمريکا، به شرط وجود احترام متقابل، استقبال می‌کند.

برخی مقام‌های ايرانی در مورد اين سخنان گفته‌اند که آمريکا بايد از اتهام زدن به ايران در حمايت از تروريسم و تلاش برای دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای دست بردارد. آقای احمدی‌نژاد در عين حال از آمريکا خواسته است که به ضرر و در مخالفت با فلسطينی‌ها از اسرائيل حمايت نکند.

روز سه‌شنبه هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا اظهار داشت که ترديد بسياری دارد که رويکرد جديد آمريکا بتواند ايران را مجاب به ترک مخاصمه با آمريکا کند.

خانم کلينتون در مذاکره با مقام‌های اسرائيلی به آنها خاطرنشان کرد که ديپلماسی آمريکا در مواجهه با ايران را نبايد به نرمش در برابر اين کشور تعبير کرد. او همچنين اضافه کرد که واشنگتن همچنان خود را متعهد می‌داند تا ايران به سلاح‌های هسته‌ای دست نیابد و از حمايت از تروريسم دست بردارد.

آيت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود گفت که «مسئله مشروعيت [اسرائیل]» هنوز حل ناشده باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG