لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

۱۲ هزار سرباز آمریکایی از عراق خارج می‌شوند


یک سرباز آمریکایی در حال گشت زنی.
یک سرباز آمریکایی در حال گشت زنی.
مقامات نظامی آمريکايی روز يکشنبه اعلام کردند که تا شش ماه آينده يعنی تا اواخر شهریور ماه سال آینده، ۱۲ هزار نفر از سربازان خود را از عراق خارج می‌کنند.

خروج اين نيروها از عراق اولين مرحله از خروج کامل سربازان آمريکايی از اين کشور است که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، وعده آن را داده است.

خروج اين ۱۲ هزار سرباز، تعداد نيروهای آمريکايی مستقر در عراق را به ۱۲۸ هزار نفر کاهش می‌دهد.

دولت اوباما پيشتر اعلام کرده بود که تمامی نيروهای رزمی آمريکا تا مرداد ماه ۱۳۸۹ از عراق خارج می‌شوند ولی بين ۳۵ تا ۵۰ هزار سرباز آمريکايی تا آذر ماه سال ۱۳۹۰ (پايان سال۲۰۱۱) در عراق باقی می‌مانند.

بخشی از اين نيروها آموزش سربازان عراقی را بر عهده خواهند داشت. پیشتر، نوری المالکی، نخست وزير عراق و برخی ديگر از مقامات اين کشور از طرح خروج نيروهای آمريکايی استقبال کرده بودند.


ژنرال ريموند اوديرنو، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در عراق، در بيانيه ای که روز يکشنبه منتشر شد گفت که «زمان و شرايط برای کاهش نيروهای ائتلاف مناسب است. انتخابات موفقيت آميز استانی در دی ماه گذشته در عراق ثابت کرد که پليس و ارتش عراق قادر به تامين امنيت این کشور هستند.»

ریموند اودیرنو افزود که « به زودی در پایگاه های مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی پرچم عراق به جای پرچم آمریکا به اهتزاز در می‌آید.»

خبر خروج نيروهای آمريکايی از عراق روز يکشنبه، چند ساعت پس از حمله انتحاری به يک مرکز آموزش پليس، در نزديکی وزارت کشور عراق، در بغداد اعلام شد. اين حمله دست کم ۳۳ کشته و ۶۱ زخمی بر جای گذاشت.

علی رغم اين حمله انتحاری ژنرال ديويد پرکينز اعلام کرد که خشونت در عراق از تابستان ۱۳۸۲ يعنی سه ماه بعد از حمله آمريکا به عراق، به پايين‌ترين حد خود رسيده است.

ماه گذشته ۲۱۱ غير نظامی در عراق کشته شدند که بيش از ۶۰ نفر از آنها در بمب‌گذاری مراسم اربعين جان باختند.

به نوشته روزنامه آمريکايی لس آنجلس تايمز، محمد عسگری، سخنگوی وزارت دفاع عراق نيز، معتقد است وضعيت امنيت اين کشور بهبود يافته ولی از بين بردن کامل تروريسم و خشونت غيرممکن است.

به نوشته اين روزنامه خروج نيروهای آمريکايی از عراق امری مهم برای دولت اوباما است که می خواهد حضور ارتش اين کشور در افغانستان را تقويت کند.
XS
SM
MD
LG