لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

کاهش بهای نفت در آستانه نشست اوپک


پرچم‌های کشورهای اوپک در هتل شراتون اوران الجزایر، محل نشست اخیر اوپک.
پرچم‌های کشورهای اوپک در هتل شراتون اوران الجزایر، محل نشست اخیر اوپک.
در آستانه نشست روز یکشنبه کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در وین روز جمعه بهای نفت به زیر ۴۷ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

بهای نفت در هفته جاری به دلیل مواضع متفاوت کشورهای صادر کننده نفت، بین ۴۲ دلار تا ۴۷ دلار در هر بشکه در نوسان بود.

در حالی که مقام‌های نیجریه و قطر گفته‌اند که با کاهش بیشتر سطح تولید اوپک در اجلاس وین مخالفت می‌کنند، مقام‌های ونزوئلا از کاهش دوباره سهمیه‌ها حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری‌های روسی روز پنجشنبه اعلام کردند، ایگو سچین، معاون ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه، در نشست اوپک حاضر خواهد شد و از ایده کاهش سقف تولید نیز حمایت خواهد کرد.

با کاهش تقاضا از سوی کشورهای غربی، سطح تولید در چین کاهش یافته است که به نوبه خود در واردات نفت خام این کشور نیز تأثیر خود را نشان داده است؛ به طوری که در دوماه نخست سال جاری میلادی واردات نفت خام چین ۱۳ درصد کاهش داشته است.
اعضای اوپک در نشست ماه دسامبر این سازمان که در الجزایر برگزار شد، برای ثبات بهای نفت تصمیم گرفتند که از نخستین روز سال ۲۰۰۹ به میزان دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

اوپک در مجموع از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ روزانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود کاسته است.

در همین حال با اینکه بهای نفت در بازار بورس نیویورک روز پنجشنبه ناگهان ۴.۷۰ سنت افزایش یافت و در سطح ۴۷.۰۳ دلار در هر بشکه ثابت ماند، روز جمعه بهای نفت خام سبک آمریکا برای تحویل در ماه آوریل با ۴۳ سنت کاهش در هر بشکه به ۴۶.۶۰ دلار رسید. بهای نفت خام سبک دریای شمال نیز با ۵۴ سنت کاهش به ۴۴.۵۵ دلار در هر بشکه رسید.

از رونق افتادن اقتصاد کشورهای در حال توسعه و کاهش تقاضای نفت

با فرو رفتن اقتصاد آمریکا و دیگر کشورهای غربی در ورطه رکود، بسیاری از کشورهای در حال توسعه که درآمد عمده آنها از راه صادرات به کشورهای غربی تأمین می‌شود، آسیب جدی دیده‌اند.

برای نمونه با کاهش تقاضا از سوی کشورهای غربی، سطح تولید در چین کاهش یافته است که به نوبه خود در واردات نفت خام این کشور نیز تأثیر خود را نشان داده است؛ به طوری که در دو ماه نخست سال جاری میلادی واردات نفت خام چین ۱۳ درصد کاهش داشته است.

رکود جهانی چنان بر چین تأثیر گذاشته است که آمارهای منتشر شده حاکی از وخامت اوضاع اقتصادی چین است. برپایه این آمارها صادرات چین در ماه فوریه امسال نسبت به سال گذشته ۲۵.۷ درصد کاهش داشته که تندترین شیب کاهش صادرات در یک دهه گذشته را نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG