لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

سفر غیر منتظره منوچهر متکی به عربستان سعودی


منوچهر متکی؛ وزیر امور خاجه ایران
منوچهر متکی؛ وزیر امور خاجه ایران
منوچهر متکی وزیر خارجه ایران بعدازظهر یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده، برای دیدار با مقامات عربستان سعودی وارد ریاض شد.

آقای متکی که در این دیدار حامل پیام محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران برای ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی است، هنگام ورود به پایگاه هوایی ریاض با استقبال سعود الفیصل همتای سعودی خود روبه‌رو شد.

دیدار غیرمنتظره وزیر خارجه ایران از عربستان سعودی پس از آن صورت می‌گیرد که سه کشور مصر، سوریه و عربستان سعودی، نشست سه‌جانبه‌ای را در ریاض برگزار کردند که محور اصلی آن به نقش ایران در منطقه خاورمیانه اختصاص داشت.

در جریان مذاکرات این سه کشور، وزیر خارجه مصر، ایران را به مداخله در امور کشورهای عرب برای افزایش نفوذ خود متهم کرد و عربستان نیز خواستار رویکرد یکپارچه کشورهای عرب نسبت به ایران شد.

احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر پیشتر با انتقاد از دولت ایران، تهران را متهم کرده بود که در پس افزایش میزان نفوذ و سلطه خود در خاورمیانه است.

آقای ابوالغیط گفته بود که دولت جمهوری اسلامی، و همچنین گروه‌های حماس و حزب‌الله با به آشوب کشیدن منطقه خاورمیانه در راستای منافع ایران، به دنبال آن هستند که ایران بتواند از فشارهای غرب درباره برنامه هسته‌ای خود فرار کند.

عربستان سعودی هم به تازگی، خواستار وحدت عربی برای مواجهه با ایران شده بود.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، در سخنانی تند و انتقادآمیز در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، آنها را به «اتحاد در برابر بلندپروازی‌های ایران» فراخوانده بود.

وی گفته بود که عرب‌ها باید در منطقه، به مقابله با بلندپروازی‌های ایران و از جمله برنامه‌های اتمی‌اش برخیزند، و از کشورهای عرب خواسته بود، اجازه ندهند «کشورهای غیر عرب، در امور عراق، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی دخالت کنند».

این اظهارات با انتقاد تند وزیر خارجه ایران روبه‌رو شد و وی در واكنش به اين سخنان گفت: «از اينكه دوستان‌مان در شناخت چالش‌ها از واقع‌بينى فاصله گرفته‌اند تعجب مى‌كنيم».

آقای متکی همچنین گفت که «اين القائات در وجدان و افكار امت اسلامى و عربى جايگاهى ندارد».

كشورهاى عربى نگران هستند كه برنامه اتمى ايران و احتمال دستيابى تهران به سلاح هسته‌اى باعث بر هم خوردن توازن منطقه‌اى به سود تهران شده و ايران نقش برترى در معادلات خاورميانه پيدا كند.

اين كشورها همچنين بارها از نفوذ ايران در عراق، فعاليت‌هاى نظامى جمهورى اسلامى ايران در خليج فارس و حمايت تهران از گروه‌هاى حماس در نوار غزه و حزب الله لبنان انتقاد كرده‌اند.

روابط ايران با پايتخت‌هاى عربى در دوره محمود احمدى نژاد شاهد تنش‌هاى بيشترى بوده است و مناسبات ميان طرفين در چهار سال اخير به سردى گرایيده است.

تهران مى‌گويد كه خواهان روابط حسنه با كشورهاى عربى است و اختلافات موجود تنها بر اثر «تحريكات آمريكا» صورت مى‌گيرد.
XS
SM
MD
LG