لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

سپاه پاسداران از «انهدام چندین شبکه اینترنتی ضد دینی» خبر داد


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «چندین شبکه سازمان یافته اینترنتی» را منهدم کرده است.

این بیانیه تنها یک روز پس از آن در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفت که امیدرضا میرصیافی وبلاگ‌نویس ایرانی که به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی به دو سال و نیم زندان محکوم شده بود، در زندان اوین جان باخت.[در همین مورد بخوانید]

مقام‌های قضایی در ایران که بنابر قوانین جاری در ایران مسئولیت حفاظت از جان و سلامتی زندانیان را بر عهده دارند تاکنون در مورد مرگ امید میرصیافی توضیحی ارائه نکرده‌اند.

در اطلاعیه سپاه پاسداران که از سوی مرکزی با عنوان «مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران» منتشر شده، آمده است: « نیروهای اطلاعاتی سپاه، شماری از شبکه‌های سازمان یافته اینترنتی ضددینی و ضدفرهنگ را طی یک عملیات رهگیری هوشمندانه و دقیق، شناسایی و با دستگیری عناصر اصلی و فعال آنها، منهدم کرده اند. »

این اطلاعیه که اولین اطلاعیه رسمی سپاه در خصوص ورود این نیرو نظامی به برخورد اطلاعاتی با اینترنت است شبکه های اینترنتی مورد ادعایش را «شبکه های سازمان یافته ضد دینی و ضد امنیت، فرهنگ و عفت عمومی که به زبان فارسی در اینترنت فعالیت می‌کردند» ذکر، و تأکید کرد که آنان را در یک عملیات پیچیده فنی-اطلاعاتی بازداشت کرده است.

سپاه پاسداران همچنین از اعتراف بازداشت شدگان خبر داد و افزود: «این افراد با طراحی و تشکیل شبکه های پیچیده و به قصد پیشبرد اهداف دشمن در قسمتی از پروژه براندازی نرم، اقدام به راه‌اندازی تعدادی سایت ضددینی، مستهجن و ضدانقلابی کرده‌اند.»

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از اطلاعیه سپاه پاسداران ادعا کرد که بازداشت‌شدگان مورد حمایت سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و «پیگیر پروژه‌های شوم» بوده‌اند.

سپاه پاسداران همچنین اعلام کرد که با انجام عملیات رهگیری و شناسایی فنی و اطلاعاتی، عناصر اصلی و فعال در این شبکه‌ها که تعدادی از آنها در خارج از کشور سکونت داشته‌اند، شناسایی، بازداشت و تحویل مقامات قضایی شدند.

«اهانت و تقدس‌زدایی از اعتقادات مذهبی، توهین به قرآن کریم و معصومین، ترویج انواع انحرافات بسیار عمیق اخلاقی فردی و خانوادگی، تبلیغ برای قاچاق دختران ایرانی، شکستن حریم خصوصی افراد، فیلمبرداری مخفیانه و ترغیب کاربران ایرانی اینترنت به تولید محتوای مستهجن و ضد دینی » در اطلاعیه منتشره از سوی سپاه پاسداران به عنوان برخ از اتهامات بازداشت شدگان اعلام شده است.

مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران اولین بار است که با انتشار این اطلاعیه اعلام موجودیت می‌کند اما این مرکز پیشتر سایتی با نام « گردباد » راه‌اندازی کرده بود که در آن بدون ذکر وابستگی این سایت به سپاه پاسداران اخباری در خصوص « جرایم اینترنتی، جاسوسی اینترنتی ، بازداشت شماری از کاربران اینترنت، و نوشتارهایی در مورد لزوم برخورد با کاربران اینترنت» منتشر شده است.

اعلام این موضوع در حالی است که روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، یکشنبه ۱۸ اسفند به نقل از محمدرضا علیپور، فرمانده امنیت و اطلاعات نیروی انتظامی تهران از شناسایی و بازداشت « یک شبکه مجرمان اینترنتی » در تهران خبر داده و اضافه کرد که «مأموران پس از شناسایى اعضاى شبکه وارد عمل شده و ۲۸ تن را در این رابطه دستگیر کردند.

این مقام انتظامی همچنین به روزنامه ایران گفته بود که تاکنون ۱۸ پرونده علیه متهمان تشکیل شده و ۳۳ تن نیز شکایت کرده‌اند.

ورود سپاه به برخورد با فعالیت‌های اینترنتی

پیشتر در بهمن ماه ۸۷، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران خبر داده بود که برخورد با تهدیدات نرم از سوی رهبر جمهوری اسلامی به نیروی بسیج واگذار شده است.

پاییز گذشته نیز برخی از فرماندهان سپاه از طرح این نیرو برای ورود بسیج به وبلاگ‌نویسی و راه‌اندازی ۱۰ هزار وبلاگ برای ۱۰ هزار پایگاه بسیج خبر داده بودند.

در آبان ماه ۸۷ هفته نامه صبح صادق،ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران که تحت نظر نماینده ولی فقیه در این نیرو فعالیت می‌کند با انتشار مقاله‌ای از وجود «امپریالیسم سایبر» خبر داد و نسبت به آنچه «انقلاب مخملی اینترنتی» خواند، در ایران هشدار داد.

اطلاعیه اخیر سپاه پاسداران اشاره‌ای به نام و مشخصات شبکه‌های منهدم شده یا افرادی که در این ارتباط در بازداشت به سر می‌برند، نکرده اما وعده داده است که اطلاعات تکمیلی در خصوص اهداف، نحوه فعالیت و افشای حمایت های صورت گرفته از این شبکه‌های سازمان یافته، در اطلاعیه‌های بعدی از طریق رسانه‌های عمومی منتشر شود.
XS
SM
MD
LG