لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

احتمال ارتکاب «جنایت جنگی» توسط اسرائیل در غزه


۹۶۰ نفر از ۱۴۳۴ کشته‌شده فلسطینی در جنگ غزه غیرنظامی بوده‌اند.
۹۶۰ نفر از ۱۴۳۴ کشته‌شده فلسطینی در جنگ غزه غیرنظامی بوده‌اند.
آيا حمله اخير ارتش اسرائيل به نوار غزه اقدامی مشروع و قانونی بود؟ اين پرسشی است که ريچارد فالک، بازرس حقوق بشر سازمان ملل در مناطق خودگردان فلسطينی، در گزارش جديد خود به آن پرداخته است.

آقای فالک در اين گزارش که امروز دوشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شد اشاره می‌کند که مساله واکنش نامتناسب اسرائیل به راکت‌پرانی حماس نیست،‌ بلکه مساله این است که آیا اصلا ورود اسرائیل به غزه قانونی بوده است یا خیر.

ریچارد فالک در گزارش خود نتیجه می‌گیرد که ورود اسرائیل به غزه قانونی نبوده و به همین سبب حمله این کشور به نوار غزه «می‌تواند جنایت جنگی باشد».

بازرس ويژه سازمان ملل در گزارش خود می‌نويسد برای پاسخ به اين پرسش که آيا حمله اسرائيل به نوار غزه قانونی بوده يا خير ضروری است روشن شود که آيا می‌توان بين اهداف غيرنظامی و نظامی در اين منطقه تفکيک قائل شد يا خير.

آقای فالک می‌افزايد: «اگر اين تفکيک غيرممکن است، حمله ذاتا غيرقانونی بوده و به نظر می‌آيد که بنا بر قوانين بين‌المللی جنايتی جنگی در ابعاد بزرگ اتفاق افتاده است.»

در اين گزارش با اشاره به اين مطلب که حملات ارتش اسرائيل متوجه مناطق مسکونی بوده، آمده است که با توجه به مدارک اوليه موجود می‌توان چنين نتيجه‌گيری کرد که جنايت جنگی صورت گرفته است.

ريچارد فالک خواستار تشکيل کميته تحقيق با حضور نمايندگان اسرائيل و حماس برای بررسی اين موضوع شده است.

در گزارش آقای فالک شمار قربانيان فلسطينی در جنگ سه هفته‌ای حماس و ارتش اسرائيل ۱۴۳۴ نفر اعلام شده که از اين تعداد ۹۶۰ نفر غيرنظامی بوده‌اند.
بازرس ويژه سازمان ملل همچنين به بسته شدن مرزهای نوار غزه اشاره کرده و گفته است اين کار سبب شده تا غيرنظاميان نتوانند از منطقه بگريزند و از حملات در امان باشند.

در گزارش منتشر شده توسط آقای فالک شمار قربانيان فلسطينی در جنگ سه هفته‌ای ميان حماس و ارتش اسرائيل ۱۴۳۴ نفر اعلام شده که از اين تعداد ۹۶۰ نفر غيرنظامی بوده‌اند.

ريچارد فالک ابتدا قصد داشت برای بررسی وضعيت حقوق بشر به نوار غزه سفر کند، اما مقامات اسرائيلی از ورود وی به منطقه جلوگيری کردند و او از همين رو محور گزارش خود را بر مساله مشروعيت حمله اسرائيل به نوار غزه متمرکز کرده است. آقای فالک حدود سه ماه پيش نيز برای انجام مأموريتی به اسرائيل رفته بود، اما توسط مأموران اسرائيلی بازداشت و يک روز بعد از آنجا اخراج شد.

ريچارد فالک در گزارش جديد خود از اين برخورد دولت اسرائيل با نماينده سازمان ملل متحد انتقاد کرده و نوشته اين کار به «سابقه‌ای تأسف‌بار» تبديل شده است.

آقای فالک همواره نسبت به سياست‌های اسرائيل در قبال فلسطينيان موضعی بسيار انتقادی داشته است. او چند ماه پيش گفته بود سياست‌های تل‌آويو به «جنايت عليه بشريت» منجر شده است. وزارت خارجه اسرائيل نیز در مقابل این بازرس ويژه سازمان ملل را به «مشروعيت بخشيدن به اقدامات تروريستی حماس» متهم کرده بود.
XS
SM
MD
LG