لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

ایران رسماً حضور در کنفرانس افغانستان را تأیید کرد


حسن قشقاوی؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران

یک روز پس از اظهارات وزیر خارجه هلند مبنی بر شرکت ایران در کنفرانس بین‌المللی افغانستان، ایران رسماً اعلام کرد که در این کنفرانس حضور خواهد یافت.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رویترز گزارش‌های مربوط به حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی افغانستان در لاهه هلند را تأیید کرد.


آقای قشقاوی در عین حال گفت که هنوز در این مورد که ایران در چه سطحی در این کنفرانس شرکت کند، تصمیمی اتخاذ نشده است.


کنفرانس بین‌المللی افغانستان به پیشنهاد آمریکا ۳۱ ماه مارس برگزار می‌شود؛ پیشتر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در راستای رویکرد تازه واشنگتن در قبال تهران اعلام کرده بود که از ایران برای حضور در این کنفرانس دعوت خواهد شد.


ایران پیشتر در آذرماه از حضور در کنفرانس همسایگان افغانستان در پاریس خودداری کرد اما این موضوع را به تنش میان روابط تهران – پاریس بر سر گفته‌های انتقادی نیکولا سرکوزی در خصوص رهبران ایران مرتبط خواند.


با این حال موضوع حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی لاهه، مورد استقبال مقامات تهران قرار گرفت، گرچه آنها در اظهار نظرهای مختلفی اعلام کرده بود که تصمیم‌گیری در مورد حضور در این کنفرانس منوط به دعوت رسمی تهران به آن خواهد بود.


تا اینکه نهایتاً روز گذشته ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند، اعلام کرد که تهران دعوت برای حضور در این کنفرانس را پذیرفته است و این دعوت در چارچوب سياست های تشويقی و تنبيهی اتحاديه اروپا در مقابل ايران قرار دارد.


آقای فرهاخن همچنین با استقبال از موافقت مقامات تهران برای شرکت در اين کنفرانس، تصریح کرد که حضور ايران در اين کنفرانس اهميت دارد.


انتظار مى‌رود كه در كنفرانس لاهه، بان كى مون، دبيركل سازمان ملل و هيئت‌هاى نمايندگى از ۸۰ كشور جهان حضور داشته باشند و قرار است در این کنفرانس پیرامون راه‌های تقویت امنیت و ثبات در افغانستان و منطقه بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا نيز در این نشست حضور خواهد يافت و قرار است كه سياست‌هاى جديد اين كشور درباره افغانستان و پاكستان را اعلام كند.


گرچه برخی تحلیلگران حضور ایران در کنفرانس لاهه را به فرصت مناسبی برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و آمریکا تعبیر کرده‌اند اما سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا هفته گذشته اعلام كرد كه هیلاری کلینتون برنامه‌ای از پیش تعیین شده براى گفت‌وگو با هيئت نمايندگى ايران ندارد.

نمايندگان ايران و آمريكا از سه دهه پیش که روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شده است، بارها در كنفرانس‌هاى مختلف درباره عراق و افغانستان به طور مشترک حضور يافته‌اند.

XS
SM
MD
LG