لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

استراتژی تازه دولت اوباما در افغانستان


باراک اوباما استراتژی تازه آمریکا در افغانستان را روز جمعه اعلام کرد
باراک اوباما استراتژی تازه آمریکا در افغانستان را روز جمعه اعلام کرد
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه گفت: اعضای پيمان آتلانتيک شمالی و کشورهای بسياری از جمله ايران و چين در دستيابی به امنيت در افغانستان سهيم هستند.

باراک اوباما در تشريح راهبرد جديد آمريکا در افغانستان و پاکستان گفت: برای شکست طالبان و القاعده، با همکاری با سازمان ملل متحد يک «گروه تماس» برای افغانستان و پاکستان تشکيل خواهيم داد و کليه کشورهايی که در امنيت منطقه سهيم هستند از جمله ايران، روسيه و چين، در قالب ان گردهم می‌آيند.

رييس جمهوری آمريکا افزود: «هيچ يک از اين ملت‌ها از وجود يک پايگاه برای تروريست‌های القاعده و منطقه‌ای که به سمت هرج و مرج می‌رود، نفع نخواهد برد».

به گفته ریيس جمهوری آمريکا اين کشورها در تداوم صلح، امنيت و توسعه سهيم هستند.

آقای اوباما با اشاره به اینکه اوضاع در افغانستان روز به روز خطرناک‌تر می‌شود، گفت: حملات عليه نیروهای ائتلاف در افغانستان در هفت سال گذشته، پس از سرنگونی طالبان، سير صعودی داشته است.

باراک اوباما که راهبرد تازه آمريکا برای از بين بردن ستيزه‌جويان القاعده در افغانستان و پاکستان را بيان می‌کرد، گفت: اين گروه در حال طرح حملات تازه‌ای به آمريکا است.

باراک اوباما تأکيد کرد که مأموريت نظامی امريکا در افغانستان تغيير می‌کند و مأموريت اين نيروها آموزش و گسترش ارتش افغانستان خواهد بود، تا از اين طريق ارتش اين کشور قادر حفظ امنيت باشد.

استراتژی جديد آمريکا در افغانستان در حالی اعلام می‌شود که ميزان خشونت‌ها در اين کشور به بالاترين سطح پس از سرنگونی رژيم طالبان در سال ۲۰۰۱، رسيده است. ستيزه‌جويان افراطی پس از سرنگونی حکومت طالبان به وسيله نيروهای نظامی آمريکا، به مناطق مرزی با پاکستان رفته، و از آنجا حملات خود را طراحی می‌کنند.

رئيس جمهوری آمريکا شرايط موجود در افغانستان را خطرناک خواند و گفت: جهان نمی‌تواند هزينه بازگشت افغانستان به هرج و مرج را بپردازد.

باراک اوباما تصريح کرد که استراتژی تازه او يک هدف مشخص دارد و آن مختل کردن و در هم کوبيدن القاعده در پاکستان و افغانستان است.

به گفته باراک اوباما برآوردهای اطلاعاتی و امنيتی حاکی از آن است که القاعده در پناهگاه امن خود در مناطق کوهستانی هم مرز با افغانستان در حال طرحی حمله به آمريکا است.

آقای اوباما گفت:«برای مردم آمريکا اين منطقه مرزی خطرناک‌ترين نقطه جهان است.»

دولت باراک اوباما در ماه فوريه ۲۰۰۹ فرمان اعزام تدريجی حدود ۱۷ هزار نيروی کمکی به افغانستان را صادر کرده بود.

در همين حال، باراک اوباما در چارچوب استراتژی جديد آمريکا تعداد بيشتری نيروی نظامی به افغانستان اعزام خواهد کرد. همچنين تعداد مربيان نظامی و غير نظامی افزايش خواهد يافت.

براساس اين گزارش آقای اوباما چهار هزار مربی نظامی را برای تقويت ارتش افغانستان، به اين کشور اعزام خواهد کرد

شمار حملات انتحاری و بمب‌های کنار جاده ای کار گذاشته شده از سوی گروه طالبان طی سال گذشته افزايش يافته است و علاوه بر بالا بردن ميزان تلفات نيروهای ائتلاف، اعتماد افکار عمومی مردم افغانستان نسبت به توانايی نيروهای آمريکا را نيز کاهش داده است.
XS
SM
MD
LG