لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

کیرینکو: نیروگاه بوشهر سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی می‌شود


 سرگئی کیرینکو رئیس روس اتم
سرگئی کیرینکو رئیس روس اتم
خبرگزاری دولتی ریا نووستی روسیه گزارش داده است که سرگئی کیرینکو، رئیس شرکت «روس اتم» در مصاحبه با یک شبکه روسی گفته است که مسکو قصد دارد نیروگاه بوشهر را در سال ۲۰۰۹ میلادی راه‌اندازی کند.

برپایه این گزارش، سرگئی کیرینکو در مصاحبه با شبکه انگلیسی زبان «راشا تودی» ضمن اعلام این خبر گفت: «متخصصان ما به حق می‌توانند به کاری که در بوشهر انجام دادند، افتخار کنند. این کار منحصر به‌فرد است. ما امروز به همراه متخصصان ایرانی دقیقاً طبق جدول زمانی پیش می‌رویم.»

به گفته رئیس شرکت «روس اتم» کارشناسان روس طی اولین سال از بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس ضمانت ساخت نیروگاه، در آنجا به کار و ارائه خدمات خواهند پرداخت.

سرگئی کیرینکو همچنین گفت که مقام‌های ایرانی پیشنهاد «ایجاد موسسه‌ای مشترک» داده‌اند تا به تدریج این موسسه جایگزین کارشناسان روس در نیروگاه بوشهر شود.

رئیس «روس اتم »همچنین تاکید کرد که «ایران صددرصد می‌تواند اثبات کند که نیروگاه اتمی بوشهر صرفاً برنامه‌ای صلح‌آمیز است و جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نمایندگی از آن دقیقاً و کاملاً بدین امر واقف است».

سرگئی کیرینکو گفت: «این نیروگاه تحت ضمانت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساخته می‌شود و در آنجا دائماً بازرسان آژانس حضور دارند. در کل هیچ مشکلی در رابطه با بوشهر وجود ندارد.»

نیروگاه هسته‌ای بوشهر در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ با حضور سرگئی کیرینکو، رییس شرکت روس اتم روسیه و غللامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وارد مرحله«پیش‌راه‌اندازی» شد.

سرگئی کیرینکو، در اسفند ماه سال گذشته در بوشهر گفته بود که «کارهای اصلی ساخت و مونتاژ در نیروگاه پایان یافته‌اند و ما به کارهای مربوط به راه اندازی و بهره برداری روی می‌آوریم.»

ایران و روسیه در سال ۱۹۹۵ بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق رسیدند. روسیه طی قراردادی که هم‌اکنون ارزش آن در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود در سال ۱۹۹۸ تکمیل نیروگاه آب سبک بوشهر را آغاز کرد.

برپایه برخی گزارش‌های منتشر شده، در اسفند ماه گذشته قرار بود رئیس شرکت «روس اتم» زمان راه‌اندازی نهایی نیروگاه بوشهر را اعلام کند که این خبر به واقعیت نپیوست.

ایران و روسیه در سال ۱۹۹۵ میلادی بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق رسیدند. روسیه طی قراردادی -که هم‌اکنون ارزش آن در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود- در سال ۱۹۹۸ تکمیل نیروگاه آب سبک بوشهر را آغاز کرد.

پیش از روس‌ها، شرکت آلمانی زیمنس در سال ۱۹۷۵ با ایران برای ساخت دو رآکتور اتمی قرارداد بسته بود که با تغییر رژیم در ایران، این شرکت در سال ۱۹۷۹ در نهایت از ایران خارج شد.

روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند؛ اما بهره‌برداری این نیروگاه تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است.

از ماه دسامبر ۲۰۰۷ تا ژانویه ۲۰۰۸ روسیه سوخت اورانیوم را به ایران صادر کرد، که هم‌اکنون در بوشهر تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

ایران همچنین توافق کرده است که پسمانده سوخت نیروگاه بوشهر را به روسیه بازگرداند.
XS
SM
MD
LG