لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

اوباما خواستار افزایش کمک های ناتو به مبارزه با تروریسم شد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا به متحدان اروپايی خود در پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، هشدار داد که اين کشور ها بيشتر از آمريکا با خطر حملات تروريستی مواجه اند و به همين دليل برای شکست القاعده در افغانستان، آمريکا به کمک آنها نياز دارد.

آقای اوباما که برای حضور در نشست ناتو وارد فرانسه شده بود، گفت: به دليل نزديکی اروپا، احتمال زيادتری وجود دارد که القاعده به اين کشورها حمله کند.

رييس جمهوری آمريکا خواستار همکاری بيشتر کشورهای عضو ناتو در مبارزه با تروريسم شد و گفت: اروپا نبايد انتظار داشته که بار اين مبارزه به تنهايی بر دوش آمريکا باشد.

آقای اوباما در جریان دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در بادن-بادن، آلمان نیز گفت: انتظار داریم که همه اعضای ناتو کمک کنند، اما این کمک ها در برخی موارد مساوی نبوده است.

رییس جمهوری آمریکا از کمک های اعضای ناتو در مبارزه با تروریسم تقدیر کرد، ولی گفت: وضعیت فعلی کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بيش از ۷۰ هزار نيروی نظامی خارجی تحت فرماندهی ناتو در افغانستان حضور دارند و به تازگی باراک اوباما دستور اعزام ۲۱ هزار نيرو تازه نفس ديگر به افغانستان را صادر کرده است.

در نشست ناتو که همزمان با شصتمين سالگرد تشکيل اين سازمان دفاعی به ميزبانی فرانسه و آلمان در دو سوی رودخانه راين در حال برگزاری است، قرار بود در روز دوم این نشست مسئله افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.

در همین حال، اعضای ناتو در نشست روز جمعه خود به دليل مخالفت ترکيه، نتوانستند دبيرکل جديد اين سازمان دفاعی را انتخاب کنند.

کشورهای غرب اروپا از آندرس فو راسموسن برای سمت دبيرکل ناتو حمايت می کنند اين در حالی است که ترکيه مخالف اين گزينه است. ادامه مذاکرات برای انتخاب دبیر کل جدید ناتو به روز شنبه موکول شده است.


تاکيد بر رويکرد تازه در قبال ايران

باراک اوباما همچنين در روز جمعه بار ديگر تاکيد کرد که دولت او در پی تعامل تازه ای با ايران براساس احترام متقابل است.

رييس جمهوری امريکا که در شهر استراسبورگ در فرانسه و در برابر جوانانی که ترکيبی از شهروندان آلمان وفرانسه بودند، گفت:«من پيام روشن وصريحی را به رهبران وشهروندان ايران ارسال کرده ام که درآن گفتم: گرچه ما با يکديگر اختلافاتی داريم ولی درعين حال دارای منافع مشترکی نيز هستيم و بهمين جهت در پی تعامل تازه ای با شما براساس احترام متقابل هستيم».

باراک اوباما افزود: آمريکا و اروپا بايد براساس همين روح تفاهم و دوستی، پلهای ارتباطی با جهان اسلام و مسلمانان چه درکشورهای خود و چه درساير کشورهای جهان ايجاد کنند، مسلمانانی که تنها خواهان صلح و همکاری اند و درپی فرصت هايی که زندگی بهتری برای انها بارمغان بياورد.

آقای اوباما در پيام نوروزی خود به مردم و رهبران ايران نيز گفته بود که خواهان آغاز نو در روابط دو کشور است. اين پيام از سوی کارشناسان و تحليلگران به عنوان يک تغييری اساسی در سياست های واشينگتن در قبال تهران ارزيابی شده است

با اين حال، باراک اوباما همچنين در باره گفت گوهايش با ديميتری مدودف، همتای روسی خود، گفت:ديدار بسيارخوبی با رييس جمهوری روسيه داشتم که اغاز خوبی برای گفت وگوهای بيشتری است تا روند کاهش زرادخانه های اتمی خود را شروع کنيم.

رييس جمهوری امريکا افزود:چنين اقدامی به ما شجاعت ومشروعيت اخلاقی بيشتری می دهد تا به ايران بگويیم که درپی توليد سلاح هسته ای نباشد و از کره شمالی بخواهيم که گسترش سلاحهای هسته ای را متوقف کند.

آقای اوباما همچنين گفت:«نبايد بگذاريم در خاورميانه مسابقه تسليحات هسته‌ای به راه بيفتد.»

کشورهای غربی نگرانند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد سوخت مورد نياز برای نيروگاه اتمی اش، در صدد دستيابی به فناوری لازم برای ساخت بمب اتمی باشد.

ايران در مقابل می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و برای توليد انرژی است و تهران به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سر پيچی از اين در خواست ها، برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

XS
SM
MD
LG