لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

خرمشاهی: رکسانا صابری رسما تفهیم اتهام شد


وکیل رکسانا صابری می گوید که موکل او رسما تفهیم اتهام شده است و پدر و مادر این روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی نیز قرار است روز دوشنبه با او در زندان اوین ملاقات کنند.

عبدالصمد خرمشاهی روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: پرونده رکسانا صابری به شعبه 28 دادگاه انقلاب ارسال شده است و قرار است که ظرف روزهای آینده آن را مطالعه کنم.

وی افزود: من هیچ اطلاعی از اتهام های وارده ندارم.

این گزارش حاکی است که دادگاه های انقلاب در ایران معمولا به اتهام های امنیتی افراد بازداشت شده رسیدگی می کنند.

رکسانا صابری، روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی ۲۲ بهمن ماه سال قبل دستگیر شد و مقام های ایران می گویند، وی بدون داشتن مجوز فعالیت مطبوعاتی، گزارش تهیه می کرده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در اسفندماه گفته بود که رکسانا صابری نباید به طور «غیر قانونی» به کسب خبر و اطلاعات می پرداخت.

خانم صابری در سال های گذشته با شبکه های بی بی سی، رادیو «ان پی آر» و سایر نشریات بین المللی همکاری داشته است.

وکیل این روزنامه نگار می گوید، رضا و کیکو صابری، پدر و مادر رکسانا، روز یکشنبه از آمریکا به تهران آمدند و به آنها اجازه داده شده است که روز دوشنبه در زندان اوین با دختر خود ملاقات کنند.

والدین خانم صابری از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواسته اند تا دختر آنها آزاد شود و از وضعیت روحی او به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

به رغم اینکه قوه قضائیه ایران در اسفندماه اعلام کرده بود که رکسانا صابری «ظرف چند روز آینده» آزاد می شود ولی وی همچنان در بازداشت به سر می برد.

خانم صابری ۳۱ ساله است و مادر او ژاپنی و پدرش ایرانی است و در ایالت داکوتای شمالی آمریکا بزرگ شده است. وی به مدت شش سال در ایران زندگی می کرد.

هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از مقام های ایرانی خواست تا هر چه زودتر وضعیت این روزنامه نگار زندانی و عشاء مومنی دیگر ایرانی – آمریکایی متهم به اقدام علیه امنیت ملی و رابرت لوینسون، عضو سابق پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، روشن شود.

آقای لوینسون از هشتم مارس سال ۲۰۰۷ و در جریان سفر به جزیره کیش در ایران ناپدید شده است.
XS
SM
MD
LG