لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

حکم اعدام سه متهم انفجار شیراز اجرا شد


دادگاه متهمان بمبگذاری شیراز در آذرماه گذشته برگزار شده بود
دادگاه متهمان بمبگذاری شیراز در آذرماه گذشته برگزار شده بود
سه متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری سال گذشته حسینیه سیدالشهدای شیراز که پیشتر در آذرماه به اعدام محکوم شده بودند، صبح امروز جمعه در حضور خانواده‌های جانباختگان این حادثه اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، بر اساس گفته‌های جابر بانشی دادستان شیراز، محسن اسلامیان، علی اصغر پشتر، و روزبه یحیی‌زاده، به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق عضویت و همکاری مؤثر در گروهک محارب و ملحد و ضد نظام اسلامی» یعنی «انجمن پادشاهی ایران» و نیز «تهیه و ساخت بمب و مشارکت در بمب‏گذاری حسینیه سیدالشهدا شیراز» به دار آویخته شدند.

این در حالی است که عبدالفتاح سلطانی، وکیل خانواده روزبه یحیی‌زاده می‌گوید که دادگاه تجدید نظر استان تهران بدون دادن اجازه ملاقات او با موکلش حکم اعدام او را تأیید کرده است. همچنین به گفته خانواده سه متهم، دادگاه بدوی به متهمان اجازه انتخاب وکیل نداده و برای آنان وکیل تسخیری تعیین کرده است.

در انفجار حسینیه سیدالشهدا که ۲۴ فروردین ماه سال گذشته به هنگام مراسم مذهبی هفتگی کانون رهپویان وصال شیراز رخ داد، ۱۴ نفر از جمله ۲ کودک جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در ابتدا علت این حادثه را «انفجار غیرعمد مهمات انبارشده در محل» اعلام کرده بودند اما پس از چندی در اردیبهشت ماه مصطفی پور محمدی، وزیر کشور وقت ایران، علت حادثه را بمبگذاری خواند و گفت عاملان این انفجار کسانی هستند که «به اسم سلطنت طلبی» به حمایت از «کشورهایی که داعیه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت‌ها و ضد تروریسم را دارند» دست به این اقدام زده‌اند.

در همان زمان غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات ایران نیز از دستگیری ۶ نفر در ارتباط با این انفجار خبر داد و اضافه کرد که «فرد اصلی که در بمب‌گذاری مباشرت مستقیم داشت، در حالی که قصد خروج از کشور را داشت شناسایی و دستگیر شد و در هنگام دستگیری نیز مسلح بود».

با این حال دادستان شیراز به رسانه‌های گروهی گفته است، نفر اول این گروه با نام محسن راستگو اردیبهشت ماه سال گذشته به هنگام آماده‌سازی بمبی جهت کار گذاشتن در نمایشگاه بین‏المللی تهران در هتل جهان تهران، با انفجار همین بمب جان خود را از دست داده است.

این مقام قضایی درباره چگونگی بمب‏گذاری تهیه و ساخت بمب توسط این گروه نیز گفت: «عوامل این گروه از طریق سرویس‌های جاسوسی و از راه اینترنت و شبکه ماهواره‌ای «یو تی وی» با چگونگی ساخت بمب آشنا شده و بمب را از مواد «مایرولی» ساخته‌اند.»

تلاش برای بمبگذاری در حوزه علميه شاه قيس، مسجد دانشگاه شیراز، سد سيوند و اتوبوس حامل پاسداران شيراز و نیز ترور نماينده ولی فقيه در استان فارس از دیگر اقداماتی است که در به گفته دادستان شیراز این گروه قصد اقدام به آن را داشته‌اند.

دادستان شیراز همچنین بار دیگر آمریکا و ضد انقلاب را به «حمایت و هدایت» بمب‌گذاران متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG