لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

انتشار دستورالعمل دولت بوش برای بازجویی و شکنجه


یکی از برج‌های مراقبت زندان گوانتانامو
یکی از برج‌های مراقبت زندان گوانتانامو
دولت باراک اوباما برای اجتناب از آنچه «روايت نادرست از گذشته» خوانده شده است، چهار يادداشت حاوی دستورالعمل شکنجه و شيوه‌های بازجويی در دولت جرج بوش را منتشر ساخت.

اين يادداشت‌ها در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ تهيه شده و به قلم جی بايبی واستيون بردبری است که در آن زمان از جمله وکلای شاغل در دفتر مشاوره حقوقی در اداره قضايی دولت جرج بوش بودند.

اين چهار يادداشت در آن زمان در وهله نخست در حکم دستورالعمل رفتاری و شيوه بازجويی از زندانيان عضو يا وابسته به القاعده محسوب می‌شد.

آقای اوباما در نخستين هفته حضور خود در کاخ سفيد استفاده از روش‌هايی مانند محروميت از خواب و شبيه‌سازی خفگی را ممنوع اعلام کرده بود.

اکنون با انتشار اين چهار يادداشت که به جزئيات اعمال شکنجه توسط سازمان اطلاعات مرکزی می‌پردازد، روش‌های بازجويی در دوران رياست‌جمهوری جرج بوش آشکار می‌شود.

با این حال آقای اوباما در زمان اعلام انتشار اين يادداشت‌ها خاطر نشان ساخت که «کسانی که با اعتماد به توصيه‌های حقوقی اداره قضايی به وظايف خود عمل کردند، تحت پيگرد قرار نخواهند گرفت».

رئيس‌جمهوری آمريکا در بيانيه خود می‌گويد: «اين فصلی تاريک و تلخ در تاريخ ما بوده اما اکنون زمان تفکر است و نه تلافی و مکافات».

سازمان عفو بين‌الملل در واکنش به انتشار اين يادداشت‌ها در بيانيه‌ای آورده است که اداره قضايی ظاهراً به اين ترتيب «مجوز کامل» در اختيار افراد دخيل در امر شکنجه قرار می‌داده است.

محتوای کلی يادداشت‌هايی که روز پنجشنبه توسط دولت اوباما منتشر شد به توجيه و دليل‌آوری حقوقی در مورد برنامه‌ها و شيوه‌های بازجويی در دوران رياست‌جمهوری جرج بوش می‌پردازد، برنامه‌ها و شيوه‌هايی که بسياری از منتقدان سياست آن دوران آمريکا آنان را معادل شکنجه می‌دانند. اما اکنون با انتشار آنها، برخی از موارد مطرح شده در اين يادداشت‌ها، از جمله اسامی مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سی‌آی‌اِی)، حذف شده و انتشار نيافته است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست بر سر انتشار اين يادداشت‌ها اختلاف نظر شديدی بين مقامات بلند پايه کاخ سفيد وجود داشته است.

اين روزنامه در ادامه می‌افزايد که اين يادداشت‌ها با نهايت دقت و ظرافت به ذکر جزئيات رويه‌هايی می‌پردازد که زندانی را وادار به در اختيار قراردادن اطلاعات در مورد اقدامات گذشته و برنامه‌های آينده می‌کند. در ادامه گزارش اين روزنامه آمده است که موارد مصرّح در اين يادداشت‌ها از جمله محروميت از خواب، شبيه‌سازی خفگی در آب ، بستن دست‌ وپا به غل و زنجير با بدنی برهنه در مغايرت با قوانين ضدشکنجه و قوانين پيمان ژنو است.

در يکی از اين يادداشت‌ها برای فهرستی از شيوه‌های بازجويی مجوز قانونی صادر شده است از جمله کوبيدن فرد زندانی به ديوار، سيلی زدن، حبس کردن زندانی در سلول تنگ، قراردادن زندانی در فشار روانی و محروميت از خواب.

علاوه بر اين در اين يادداشت‌ها انجام کارهايی مانند شبيه‌سازی خفگی در آب و قرار دادن فرد زندانی در سلول دربسته با حشرات، مجاز شمرده شده است.

اتحاديه آزادی‌های مدنی آمريکا پيشتر از دولت باراک اوباما خواسته بود که دست به انتشار اين يادداشت‌ها بزند.
XS
SM
MD
LG