لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

انتقاد هيلاری کلينتون از سياست های دولت بوش در قبال ايران


هيلاری کلينتون روز پنجشنبه گفت: سياست هشت ساله جرج بوش برای منزوی کردن ايران فقط باعث شد تا نگرانی ها درباره افزايش نفوذ ايرانی ها زيادتر شود.

وزير امور خارجه آمريکا در ادامه ادای شهادت در برابر اعضای کنگره اين کشور تصريح کرد: «ما هشت سال سياست کاملا منزوی کردن ايران را در پيش گرفتيم.»

خانم کلينتون افزود: «اين (خط مشی) ذره ای مانع ايران نشد. برنامه هسته ای بدون وقفه ادامه يافته است. آنها (ايران) قبلا از حماس حمايت نمی کردند و اکنون از حماس حمايت می کنند.»

خانم کلينتون همچنين گفت مشخص نيست که فشار های بين المللی می توانند رويکرد ايران را تغيير دهند.

وزير امور خارجه آمريکا همچنين افزود:«تحريم ها ابزاری است برای ما تا رژيم ايران را وادار به تغيير رفتار کنيم، رفتاری که ما آن را تهديد جدی ارزيابی می کنيم.»

هیلاری کلینتون تصریح کرد: این کشور در حال مذاکره با دیگر کشورها درباره تشدید تحریم ها در چارچوب رویکرد تنبیهی و تشویقی در قبال ایران است.

در همين زمينه خانم کلينتون روز چهارشنبه به کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان گفته بود: دولت باراک سياست تعامل را در برابر تهران در پيش گرفته و در صورتی که رويکرد ديپلماتيک در قبال ايران نتيجه ندهد، ايالات متحده در موقعيت بهتری برای تشديد تحريم های بين المللی عليه ايران قرار می گيرد.

از زمان روی کار آمدن دولت باراک اوباما، وی خواستار در پيش گرفتن رويکرد تازه ای در برابر ايران شده است. آقای اوباما در پيام نوروزی خود به مردم و دولت ايران خواستار «آغازی نو» در روابط دو کشور شد.

خانم کلينتون روز چهارشنبه گفته بود: باور داريم پس از مسير ديپلماتيک که هم اکنون در جريان است که برای ما اعتبار و نفوذ آورده است، با همکاری با کشورهايی که خواهان مشارکت هستند، تحريم ها به صورت فلج کننده ای تشديد می شود.

به گفته خانم کلينتون، در صورتی که رويکردهای ديگر واشينگتن در قبال تهران با بن بست مواجه شوند يا موفق نباشند، امريکا با همکاری جامعه بين المللی می تواند تحريم های جامع تری عليه ايران وضع کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است. اين شورا از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواسته، برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

رييس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا روز چهارشنبه از خانم کلينتون پرسيده بود: برای نتيجه گرفتن اين رويکرد در قبال ايران به چه ميزان زمان نياز است.

هيلاری کلينتون بدون اين که به اين پرسش پاسخ مستقيم بدهد گفته بود: دولت باراک اوباما متعقد است زمينه برای پيشرفت مهيا است تا همزمان با همکاری با جامعه بين المللی با دولت ايران وارد مذاکره شود.

وزير امور خارجه آمريکا افزوده بود: «اين تعامل می تواند بيشتر موفقيت آميز باشد، اگر شرکای ما در سراسر جهان درک کنند که بايد با ما همکاری کنند»، از جمله در زمينه تشريک مساعی برای تشديد تحريم ها عليه ايران.

در همين زمينه، ايران روز چهارشنبه با صدور بيانيه ای برای مذاکره مستقيم با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ابراز آمادگی کرد

ایران در بيانيه روز چهارشنبه خود به طور رسمی به بيانيه گروه ۱+۵ که هشتم ماه آوريل سال جاری ميلادی منتشر شده بود، پاسخ داد و از گفت‌وگو با اين گروه بر سر برنامه هسته‌ای ايران استقبال کرد؛ با اين حال تهران به مفادی از بيانيه لندن نيز انتقاد کرده و آن را «يادآور رويکردی» دانسته است که «به جای احترام متقابل از ادبيات زور و تهديد» استفاده می‌کند.

نمايندگان فرانسه، بريتانيا، آمريکا، روسيه و چين همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيانيه هشتم آوریل تاکيد کرده بودند که «عزم جمعی» همه اعضا در به کارگيری «ديپلماسی مستقيم» برای رفع «نگرانی‌های مشترک» درباره برنامه هسته ای ايران است.

اين کشورها تاکيد کرده بودند که مذاکره مسقيم با ايران در چارچوب با بهره‌گيری از سياست های تشويقی و تنبيهی، يا راهبرد دوگانه، در قبال ايران صورت می گيرد.
XS
SM
MD
LG