لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

سیل واردات اسلحه به خاورمیانه، امارات بزرگ‌ترین واردکننده


پرواز نمایشی جنگنده‌های اف ۱۶ در ابوظبی، بهمن‌ماه ۱۳۸۷
پرواز نمایشی جنگنده‌های اف ۱۶ در ابوظبی، بهمن‌ماه ۱۳۸۷
یک مرکز پژوهشی سوئدی روز دوشنبه هشدار داد که میزان صادرات اسلحه به خاورمیانه در چهار سال گذشته به‌شدت افزایش یافته و بخش اعظم آن از ایالات متحده وارد این منطقه پرتنش شده است.

به گزارش مرکز معتبر «موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» معروف به «سیپری»، صادرات اسلحه به خاورمیانه در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به میزان ۳۸ درصد افزایش داشته است. این میزان در مقایسه با سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ به دست آمده است.

گزارش «سیپری» از انتقال جهانی تسلیحات حاکی از آن است که فرانسه نیز در کنار ایالات متحده از بزرگ‌ترین صادرکنندگان اسلحه در جهان است.

بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی در منطقه خاورمیانه بزرگ‌ترین واردکننده اسلحه است و پس از چین و هند مقام سوم را در جهان دارد.

گزارش «سیپری» می‌گوید امارات متحده عربی در یک دوره چهارساله، از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، از آمریکا ۸۰ فروند اف ۱۶ و از فرانسه ۵۰ فروند میراژ خریده است.

پیتر وزمن، پژوهشگر سیپری، معتقد است که این میزان وارد کردن تسلیحات برای منطقه‌ای «چنین پرتنش و پر از کشمکش و تضاد مایه نگرانی بسیار است».

آقای وزمن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «وقتی عربستان سعودی و امارات تسلیحات خود را افزایش می‌دهند، این خطر هست که ایران هم بیش از پیش احساس خطر و به حاشیه رانده شدن کند.»

در دوره چهارساله مورد بررسی مرکز سیپری،‌ ۳۴ درصد از واردات تسلیحات خاورمیانه به امارات متحده عربی رسیده است. اسرائیل ۲۲ درصد و مصر ۱۴ درصد از واردات اسلحه خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند.

مرکز سیپری می‌گوید در این میان تنها پنج درصد از واردات اسلحه خاورمیانه نهایتا به ایران رسیده است.

سهم روسیه از بازار صادرات اسلحه از ۲۶ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته، اما آلمان با افزایشی سه درصدی سهم خود از کل صادرات اسلحه جهان را به ۱۰ درصد رسانده است.
به گفته آقای وزمن، ایران «نخواسته یا نتوانسته به اندازه همسایگانش اسلحه خریداری کند و این سوال پیش می‌آید که آیا توانایی تسلیحاتی ایران واقعا زیاد است؟»

گزارش سیپری حکایت از آن دارد که گرچه آمریکا همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه جهان است،‌ میزان صادرات آن از ۳۵ درصد به ۳۱ درصد در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ کاهش یافته است.

سهم روسیه از بازار صادرات اسلحه هم از ۲۶ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته، اما آلمان با افزایشی سه درصدی سهم خود از کل صادرات اسلحه جهان را به ۱۰ درصد رسانده است.

مرکز پژوهش‌های صلح سیپری می‌گوید برخی از کشورها به دلیل بحران مالی جهانی خرید اسلحه خود را به تعویق انداخته یا اصلا لغو کرده‌اند، اما با این همه حجم انتقال جهانی اسلحه در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به میزان ۲۱ درصد افزایش داشته است.
XS
SM
MD
LG