لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

دو فیلم ایرانی، در شصت و دومین دوره جشنواره سینمایی کن


شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۳ تا ۲۴ مه برگزار می‌شود
شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۳ تا ۲۴ مه برگزار می‌شود
بعد از ظهر پنجشنبه سوم اردیبهشت، در یک کنفرانس خبری در پاریس، فیلم‌های شرکت‌کننده در شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن معرفی شدند.

در جشنواره امسال، گذشته از فیلم‌های آمریکایی، اروپایی و فیلم‌هایی از چند کشور آسیایی، دو فیلم نیز از ایران شرکت دارند.

در فهرست فیلم‌های شرکت‌کننده در شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن که از ۱۳ تا ۲۴ ماه مه برگزارخواهد شد، فیلم‌هایی از کارگردانان مشهوری چون کن لاچ، پدرو آلمود وار، جین کََََمپیون، کوانتین تارانتینو و آلن رنه به چشم می‌خورد.

کوانتین تارانتینو، برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۹۴ با فیلم «پالپ فیکشون»، امسال با فیلم «خبیثان بی افتخار» در بخش مسابقه جشنواره شرکت می‌کند.

کن لاچ، کارگردان بریتانیایی، برنده نخل طلایی جشنواره در سال ۲۰۰۷، با فیلم در جستجوی اریک به جشنواره امسال می‌آید.

از فیلمسازان مشهور دیگر که فیلم‌هایشان در بخش مسابقه عرضه می‌شود، کارگردان دانمارکی لارس وان ترایر با فیلم «دجال»، کارگردان اطریشی، مایکل هانه‌که با فیلم «روبان سپید»، و کارگردان اسپانیولی پدروآلمودوار با فیلم «احساسات شکسته» هستند.

مارکو بللوکینی، کارگردان ایتالیایی نیز با فیلم «پیروزشدن»، زندگی بنیتو موسولینی را به تصویر می‌کشد.

کارگردان نیوزلاندی، جین کمپیون که در سال ۱۹۹۲ با فیلم درس پیانو نخل طلایی جشنواره کن را به دست آورد، امسال با فیلم «ستاره درخشان»، سرگذشت شاعر رمانتیک انگلیسی قرن ۱۹، جان کیتس، را به پرده می‌برد. جان کیتس شاعر انگلیسی در سن ۲۶ سالگی در اثر بیماری سل در رم درگذشت.

در جشنواره امسال فیلم کن، فیلم ایرانی «کسی از گربه‌های ایرانی خبری ندارد»، ساخته بهمن قبادی، در بخش نوعی نگاه، و فیلم «زمزمه با باد»، محصول مشترک ایران و عراق نخستین ساخته شهرام عدیلی در بخش ۱۵ روز کارگردانان شرکت خواهند داشت.

محمد حقیقت، فیلمساز و منتقد سینمایی مقیم پاریس در گفت‌وگو با رادیوفردا، درمورد فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» می‌گوید: داستان فیلم درباره گروهی ازجوانان موسیقیدان زیرزمینی است، که در نبود مجوز کار، به ناچار در خفا به فعالیت هنری‌شان ادامه می‌دهند. از سوی دیگر کشورهای اروپایی از آنها دعوت کرده‌اند که برای اجرای کنسرت به اروپا بیایند».

در جشنواره امسال فیلم کن، چهار فیلم فرانسوی نیز شرکت دارند، که فیلم «علف‌های هرز» ساخته آلن رنه کارگردان ۸۵ ساله فرانسوی از مهم‌ترین آنهاست.

کارگردانان دیگر فرانسوی، ژاک اُدیار با فیلم «یک پیامبر»، گزاویه جانولی با فیلم «از ازل»، و گاسپار نوئه با فیلم «ناگهان خلأ» در بخش مسابقه جشنواره امسال شرکت دارند.

به گفته آقای حقیقت، «اعضای این گروه ضمن تلاش برای کسب پاسپورت و ویزا خیال دارند موسیقی‌دانان دیگری را در این سفر با خود همراه کنند.

رادیوفردا: آقای حقیقت، این نخستین بار نیست که بهمن قبادی به جشنواره کن می‌آید. پیشتر آقای قبادی با چه فیلم هایی در این جشنواره شرکت کرده است؟

محمد حقیقت: بهمن قبادی نخستین بار در سال ۲۰۰۰، با فیلم «زمانی برای مستی اسب‌ها» دربخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن شرکت کرد، و برنده جایزه دوربین طلایی شد. وی دو سال بعد با فیلم «آوازهای سرزمین مادری‌ام» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن شرکت داشت و جایزه‌ای دریافت کرد.

درباره فیلم دیگر ایرانی که امسال درجشنواره کن شرکت دارد چیزی می‌دانید؟

فیلم دیگر به نام «زمزمه با باد»، یک محصول مشترک عراق و ایران است، و نخستین فیلم کارگردان جوان ایرانی شهرام عدیلی محسوب می‌شود.

شهرام عدیلی یک فیلمساز کرد است، و این فیلم ماجرای کشتار کردها را در زمان حکومت صدام حسین تصویر می‌کند.
XS
SM
MD
LG