لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

گیتس: گزینه نظامی، برنامه اتمی ایران را زیر زمینی خواهد کرد


وزیر دفاع آمریکا، می گوید: گزینه نظامی برای فشار بر ایران به منظور توقف برنامه اتمی اش تنها موقتی بوده و موثر نخواهد بود وتحریم ها تاثیر بیشتری دارد.

رابرت گیتس که روز پنجشنبه در نشست پرسش و پاسخ با سناتورهای آمریکایی سخن می گفت، افزود: حمله نظامی به ایران صرفا فعالیت های اتمی ایران را زیر زمینی خواهد کرد.

وی در مقابل گفت: ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید تهران را متقاعد کنند که بلندپروازی های اتمی اش یک مسابقه تسلیحاتی به راه خواهد انداخت که امنیت کمتری را برای این کشور به دنبال می آورد.

وزیر دفاع آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه، در این نشست اعلام کردند: آمریکا باید برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران با متحدانش همکاری کند.

آقای گیتس همچنین گفت: آمریکا برای منزوی کردن بیشتر ایران همچنین باید همکاری با روسیه را در زمینه برنامه های دفاع موشکی در منطقه پیش ببرد و با ارائه مشوق های اقتصادی و سیاسی تهران را وادار سازد تا به صورت داوطلبانه برنامه اتمی خود را به حال تعلیق در آورد.

آمریکا و متحدان غربی اش در سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده اند که تحت عنوان فعالیت های هسته ای صلح آمیز برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به منظور تولید سلاح اتمی دنبال می کند.

این کشورها از تهران خواسته اند که به منظور اعتماد سازی جامعه جهانی این برنامه را به حال تعلیق در آورد و بسته پیشنهادی حاوی مشوق های اقتصادی و سیاسی را بپذیرد.

تهران این اتهام را رد کرده و گفته است که تعلیق غنی سازی اورانیوم «خطر قرمز» ایران است.

دولت جرج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا، بارها از روی میز بودن همه گزینه ها در برخورد با ایران سخن گفته بود و اعلام کرده بود تا زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم را تعلیق نکند حاضر به مذاکره با این کشور نیست.

ولی باراک اوباما از ژانویه گذشته که به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسیده است از مذاکرات بدون پیش شرط با ایران در باره مسائل مختلف از جمله مسئله اتمی تهران سخن به میان آورده است.

آقای اوباما در سخنرانی های مختلف خود از جمله در پیام نوروزی اش خواستار آغازی نو در روابط دو کشور شده است.

ایران از این سیاست تازه آمریکا استقبال کرده است ولی می گوید که منتظر تغییرات واقعی در رفتار این کشور است. تهران وعده داده است که به زودی بسته پیشنهادی جدیدی ارائه خواهد کرد که در آن محورهای مذاکره ایران با کشورهای غربی مطرح خواهد شد.

ادامه فعالیت های هسته ای ایران سه دور تحریم های شورای امنیت را برای تهران به دنبال داشته است.
XS
SM
MD
LG