لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

درگیری شدید ارتش پاکستان با طالبان


خودروهای نظامی پاکستان در عملیات علیه شبه‌نظامیان طالبان
خودروهای نظامی پاکستان در عملیات علیه شبه‌نظامیان طالبان
ارتش پاکستان اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور روز شنبه موفق شده‌اند در منطقه‌ مهمند، هم‌مرز با افغانستان، ۱۶ نیروی شبه‌نظامی طالبان را از پای درآورند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سرگرد فضل خان، یکی از سخنگوهای ارتش پاکستان، می‌گوید در پنجمین روز متوالی از درگیری‌های نیروهای امنیتی پاکستان با بیش از ۶۰ شبه‌نظامی طالبان در منطقه مهمند که با استان کونار در شرق افغانستان هم‌مرز است، «۱۶ شبه‌نظامی کشته شدند».

شبه‌نظامیان طالبان چند سالی است که در نقاط مختلف پاکستان دست به عملیات انتحاری و بمب‌گذاری می‌زنند، اما اخیرا پیشروی آرام، اما پیوسته آنها در استان سرحد شمال غربی به تردید واشینگتن در مورد ثبات متحد خود یعنی پاکستان دامن زده است.

نیروهای نظامی پاکستان در هفته گذشته تلاش کردند شبه‌نظامیان طالبان را از دره بونیر در منطقه ملکند در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی اسلام‌آباد، پایتخت این کشور، بیرون برانند.

این نیروها توانسته‌اند طالبان را از شهر اصلی دره بونیر، ‌دگر، بیرون برانند، اما شبه‌نظامیان اسلام‌گرا هنوز کنترل بخش‌هایی از این دره را در دست دارند.

مقامات پاکستان در ماه فوریه سال جاری میلادی با این شرط موافقت کردند که در منطقه ملکند، طبق خواسته طالبان، شریعت اسلامی اجرا شود که شبه‌نظامی‌ها در دره سوات دست به خشونت نزنند.

ایالات متحده تاکنون از حملات ارتش پاکستان به طالبان استقبال کرده و خواستار آن شده است که پاکستان برای مبارزه با طالبان بیشتر تلاش کند. واشینگتن معتقد است فعالیت‌های طالبان در پاکستان تهدیدی برای صلح و ثبات در افغانستان است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز هفته گذشته با ابراز نگرانی نسبت به وضع پاکستان از سازش‌های دولت مرکزی با طالبان انتقاد کرد.

خانم کلینتون به کمیته مجلس روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «به نظرم دولت پاکستان اساساً در برابر طالبان و افراط‌گرایان از خود سلب مسئولیت کرده است.»

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به وخیم‌تر شدن اوضاع پاکستان آن را «تهدیدی جدی» برای امنیت ایالات متحده و جهان ارزیابی کرد.
XS
SM
MD
LG