لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

تجمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان روز کارگر در تهران


یکی از صحنه‌های اعتراضات کارگری در تهران (عکس تزئینی است)
یکی از صحنه‌های اعتراضات کارگری در تهران (عکس تزئینی است)
گزارش‌ها از ايران حاکی از آزادی ۲۵ نفر از بازداشت‌شدگان مراسم روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در پارک لاله تهران است. همزمان از تهران خبر می‌رسد که خانواده‌های ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان اين مراسم روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند و خواستار آزادی آنها شدند.

مراسم روز جهانی کارگر قرار بود به دعوت ۱۰ تشکل مستقل کارگری و با هدف درخواست برای بهبود شرايط زندگی ميليون‌ها کارگر که دستمزدشان زير خط فقر ۸۵۰ هزار تومان در ماه است، برگزار شود.

اين تشکل‌ها، همانند اتحاديه آزاد کارگران ايران و سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، اين مراسم را با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران برنامه‌ريزی کرده بودند که برگزاری تظاهرات و تجمعات مسالمت‌آميز را مجاز می‌داند.

نسرين ستوده، حقوقدان در تهران، در اين مورد به «راديو فردا» گفت:«برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در استفاده از يک حق مدنی خود که بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسی مشروع شناخته شده است، به پارک مراجعه کرده بودند.»

اما به نوشته سايت جمهوريت، نزديک به محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، «کسانی که در حال جمع شدن در ميدان آب‌نما بودند، پيش از آنکه پلاکاردهايشان را دربياورند و يا شعاری بدهند، با برخورد خشونت‌آميز پليس مواجه شدند ... به طوری که سر و صورت بسياری خونين شده بود.»

فعالان کارگری می‌گويند که حدود دو هزار نفر قصد شرکت در مراسم روز جهانی کارگر را داشتند.

سايت « آفتاب نيوز»، نزديک به هواداران اکبر هاشمی رفسنجانی، نيز شمار شرکت‌کنندگان را بالغ بر يک هزار نفر تخمين زده است.

در اين حال، سايت‌های فعال در زمينه دفاع از حقوق کارگران، زنان و دانشجويان، شمار بازداشت‌شدگان را حدود ۱۵۰ نفر دانسته‌اند.

اتحاديه آزاد کارگران ايران در بيانيه‌ای به مناسبت آزادی ۲۵ نفر از بازداشت‌شدگان، به نقل از آنان نوشت: «آزادشدگان مورد ضرب و شتم و اهانت قرار گرفته اند و تا زمان آزادی، بازداشت شدگان بدون غذا در بازداشت نگه داشته شده بودند.»

تاکنون مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ايران در اينگونه موارد مطلبی نگفته و رسانه‌های رسمی نيز گزارشی را منتشر نکرده‌اند.

تنها در چند سايت، منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد همانند «جمهوريت»، «آفتاب نيوز»، «نوروز» و «کلمه» و روزنامه «انديشه نو» نزديک به ميرحسين موسوی، نامزد انتخابات رياست جمهوری، گزارش‌هايی در مورد حوادث عصر روز جمعه نوشته شده است.

اتحاديه آزاد کارگران ايران که تعدادی از اعضای آن، از جمله جعفر عظيم‌زاده، رئيس هيئت مديره آن، در پارک لاله بازداشت شدند، همچنين خبر داده که قرار وثيقه‌های سنگين، برای بازداشت‌شدگان تعيين شده است.

در اين ميان، خانواده‌های ۷۰ نفر از بازداشت‌شدگان در ساعت ۹ صبح روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند و ضمن درخواست آزادی فوری آنان، نسبت به تعيين وثيقه‌های سنگين برای آزادی بازداشت‌شدگان که از خانواده‌های کارگر و کم درآمد و حتی فاقد مسکن شخصی هستند، اعتراض کردند.

اکرم رحيم‌پور، همسر جعفر عظيم‌زاده، که به مقابل دادگاه انقلاب رفته بود، به «راديو فردا» گفت: «خبر درستی از وضعيت بازداشت‌شدگان نداريم. الان هم به همراه خانواده‌ها به مقابل دادگاه آمده‌ايم که از وضعيت آنها خبری دريافت کنيم، اما حتی اجازه ايستادن در اينجا را نمی‌دهند.»

وی افزود که وثيقه‌های سنگينی برای آزادی بازداشت‌شدگان تعيين شده است.

همسر اين فعال کارگر زندانی به اين پرسش که آيا اتهامی برای بازداشت ده‌ها نفر در پراک لاله ذکر شده است، پاسخ منفی داد و اضافه کرد: «فعلاً هيچ اتهامی را عنوان نکرده‌اند.»

در اين ميان، بر اساس بيانيه اتحاديه آزاد کارگران ايران، اعتراض خانواده‌های بازداشت‌شدگان، با پاسخ دادگاه انقلاب مواجه شده که گفته است: «اين افراد مشکل امنيتی دارند و حتی اگر وثيقه‌ها را هم تهيه کنند، بازداشت‌شدگان حداقل تا يک هفته ديگر در بازداشت خواهند بود.»

«مشکلات فراوان ايران در نشست سال جاری سازمان بين‌المللی کار»

بازداشت‌های مراسم روز جهانی کارگر در ايران با انتقاد سازمان‌های کارگری، مدنی و حقوق بشری مواجه شده است.

مهدی کوهستانی‌نژاد، مشاور کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و عضو کنگره کار کانادا، از تأثير منفی برخورد حکومت جمهوری اسلامی ايران با فعالان کارگری در جهان سخن گفت و اظهار داشت: «تأثيری که اينگونه اقدامات در چند سال گذشته در سطح جهان، از جمله سازمان بين‌المللی کار، آی ال او، اتحاديه‌های کارگری داشته، اين بوده است که آنها در مورد ايران بر دولت‌های کشورهای جهان فشار وارد می‌کنند و مردم اين کشورها را از آنچه در ايران می‌گذرد، آگاه می‌کنند.»

آقای کوهستانی‌نژاد پيش‌بينی کرد که دولت ايران در نشست سال جاری آی ال او با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود، چرا که به گفته او، توجه بيشتری به مسايل ايران خواهد شد.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه‌ای حمله نيروهای امنيتی و انتظامی به شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر را مورد انتقاد قرار داد و آن را خشونت‌بار خواند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، گفته است:« اين حملات زشت و سبعانه، مظهر توهين کامل به کارگران و بی‌اعتنايی تمام عيار دولت ايران به الزامات دولت در حفاظت از حقوق کارگران است.»

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران در بيانيه خود خواستار آزادی فوری فعالان کارگری بازداشت شده در روز جمعه و نيز ساليان اخير مانند منصور اسانلو، ابراهيم مددی، فرزاد کمانگر و غالب حسينی شد که به خاطر فعاليت‌های اتحاديه‌ای خود در زندان به سر می‌برند.

کميته پيگيری بازداشت‌های خودسرانه نيز روز شنبه با انتشار بيانيه‌ای در مورد بازداشت‌های هفته‌های اخير در ايران، از بازداشت ده‌ها نفر در مراسم روز جهانی کارگر در تهران انتقاد کرد.

همچنين اتحاديه آزاد کارگران ايران در نامه‌ای به کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، فدراسيون آموزش بين‌الملل و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات خواستار حمايت گسترده‌تر اتحاديه‌های کارگری در جهان از کارگران و فعالان کارگری در ايران شد که منجر به آزادی سريع کارگران بازداشتی شود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG