لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

«بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در اوین هستند»


مراسم روز جهانی کارگر در سال ۸۵
مراسم روز جهانی کارگر در سال ۸۵
گزارش‌ها از ايران حاکی از ادامه بازداشت ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان در مراسم روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در پارک لاله تهران است.

بر اساس گزارش‌های غيررسمی، نيروهای امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران، حدود ۱۵۰ نفر را عصر روز جمعه در پارک لاله تهران بازداشت کردند که تاکنون حدود ۳۰ نفر از آنان آزاد شده‌اند.

در عين حال، خانواده‌های ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان روز دوشنبه، و برای دومين روز متوالی، در مقابل دادگاه انقلاب تهران در خيابان معلم، تجمع کردند و خواستار وابستگان خود شدند.

اين در حالی است که خانواده اکثر بازداشت‌شدگان از وضعيت وابستگان خود بی‌اطلاع هستند.

شيرين احسانی راد، فرزند شاپور احسانی راد، فعال کارگری، که به مقابل دادگاه انقلاب تهران رفته بود، به « راديو فردا» گفت:«بازداشت شدگان از امکان ملاقات محرومند و ما اطلاعی از محل نگهداری آنها نداريم.»

جميل محمدی، عضو هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، با بيان اين مطلب که شنيده شده بازداشت‌شدگان در بند ۲۴۰ زندان اوين نگه داشته می‌شوند، به «راديو فردا» گفت:«تعدادی از زنان بازداشت شده توانسته‌اند با خانواده خود تماس بگيرند و گفته‌اند که روز دوشنبه از ساعت هفت تا ۱۲ ظهر، می‌توانند با آنها ملاقات کنند. اما پس از مراجعه خانواده‌ها، اجازه ملاقات به آنها داده نشد.»

مراسم روز جهانی کارگر قرار بود به دعوت ۱۰ تشکل مستقل کارگری و با هدف درخواست برای بهبود شرايط زندگی ميليون‌ها کارگر که دستمزدشان زير خط فقر ۸۵۰ هزار تومان در ماه است، برگزار شود. بر اساس گزارش‌هايی که توسط مقام‌های رسمی تأييد نشده است، بين يک تا دو هزار نفر قصد شرکت در اين مراسم مسالمت‌آميز را داشتند.

فرزند آقای احسانی راد که در پارک لاله حضور داشت و به گفته خود، مورد ضرب و شتم نيروهای امنيتی و انتظامی قرار گرفت، گفت: «هنوز مراسمی شروع نشده بود و کسی حرفی نزده بود، اما حمله شروع شد و مأموران حتی به افراد عادی هم حمله می‌کردند و آنان را به داخل اتوموبيل‌های خود می‌فرستادند.»

تاکنون مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی در خصوص حوادث پارک لاله و از جمله، شمار بازداشت‌شدگان سکوت کرده‌اند. اين در حالی است که سايت‌های فعال در زمينه دفاع از حقوق کارگران، زنان و دانشجويان، شمار بازداشت‌شدگان را حدود ۱۵۰ نفر دانسته‌اند و اتحاديه آزاد کارگران ايران نيز اسامی حدود ۷۰ نفر از آنان را اعلام کرده است.

مراسم روز جهانی کارگر در تهران در شرايطی از سوی تشکل‌های برگزارکننده آن، مانند اتحاديه آزاد کارگران ايران و سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، برنامه‌ريزی شده بود که با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، برگزاری تظاهرات و تجمعات مسالمت‌آميز نيازی به اخذ مجوز ندارد.

محمد سيف زاده، حقوقدان در تهران، در اين خصوص به «راديو فردا» گفت: «طبق اين اصل قانون اساسی، تشکيل اجتماعات و راهپيمايی‌ها، بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی دين اسلام نباشد، آزاد است.»

آقای سيف زاده تأکيد کرد:« هيچ ترديدی در قانونی بودن اين تجمع يا راهپيمايی توسط مردم نيست و کسانی که اين موضوع را پيش آوردند، و به مردم حمله کردند، بايد تحت تعقيب قرار بگيرند.»

در اين ميان، خانواده‌های ۷۰ نفر از بازداشت‌شدگان روز دوشنبه، برای دومين روز متوالی در مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند و خواستار آزادی فوری آنان شدند.

آقای محمدی گفت:«خانواده‌ها در تجمع خود در مقابل دادگاه انقلاب بر بی‌گناهی بازداشت‌شدگان و زندانی بودنشان تأکيد کرده‌اند.»

در عين حال، خانواده‌های بازداشت‌شدگان نسبت به تعيين وثيقه‌های سنگين برای آزادی وابستگان خود اعتراض دارند.

اکرم حيدرپور، همسر جعفر عظيم زاده، رئيس هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، که عصر جمعه بازداشت شد، در اين زمينه به «راديو فردا» گفت:«به دادگاه نامه نوشتيم که قادر به تأمين وثيقه‌هايی که شما خواسته‌ايد، نيستيم.»

در اين ميان، بر اساس بيانيه اتحاديه آزاد کارگران ايران و گفته برخی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان، اعتراض اين خانواده‌ها با پاسخ دادگاه انقلاب مواجه شده که گفته است: «اين افراد مشکل امنيتی دارند و حتی اگر وثيقه‌ها را هم تهيه کنند، بازداشت‌شدگان حداقل تا يک هفته ديگر در بازداشت خواهند بود.»

شيرين احسانی راد گفت:« پس از اين چند روز به ما گفتند می‌توانيد با گذاشتن کفالت پدرتان را آزاد کنيد. ما نيز اين کار را کرديم، اما هنوز پدرم را آزاد نکرده‌اند.»

فرزند شاپور احسانی‌راد در مورد دليل اين اقدام مسئولان قوه قضائيه گفت: «به ما گفته‌اند که بايد از بازداشت‌شدگان بازجويی کنيم و شايد هم يک ماه ديگر آنان را آزاد کنيم.»

اما آيا اين امکان وجود دارد که بازداشت‌شدگان را با وجود تأمين وثيقه، در بازداشت نگه داشت؟

آقای سيف زاده در پاسخ اين موضوع را ناقض قانون توصيف کرد و افزود: «اگر موضوع به همين صورت باشند که عده‌ای تجمع کرده و مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته باشند، می‌توان عليه قضاتی در اين مسئله تخلف کرده و قرار بازداشت برای کسی صادر کرده‌اند، به دادسرای انتظامی قضات و دادسرای کارکان دولت شکايت کرد.»

بازداشت‌های مراسم روز جهانی کارگر در ايران با انتقاد سازمان‌های کارگری، مدنی و حقوق بشری مواجه شده است.

در اين ارتباط، می‌توان به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران و کميته پيگيری بازداشت‌های خودسرانه اشاره کرد.

در اين ميان، اتحاديه آزاد کارگران ايران با ارسال نامه‌ای به چهار اتحاديه بين‌المللی، شامل کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، فدراسيون آموزش بين‌الملل و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع مواد غذايی، کشاورزی و خدمات خواستار حمايت گسترده‌تر اتحاديه‌های کارگری در جهان از کارگران و فعالان کارگری در ايران شد که منجر به آزادی سريع کارگران بازداشتی شود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG