لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

صليب سرخ تلفات غيرنظاميان افغان در حمله آمريکا را تاييد کرد


برخی از ساکنان ولایت فراه در میان خرابه خانه شان پس از بمباران ارتش آمریکا
برخی از ساکنان ولایت فراه در میان خرابه خانه شان پس از بمباران ارتش آمریکا

دولت افغانستان و ارتش آمريکا هيئتی را مامور کرده تا اين ادعا را که بمباران نيروهای آمريکايی موجب کشته شدن بيش از ۱۰۰ غير نظامی افغان شده، مورد بررسی قرار دهد.

صليب سرخ بين المللی روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات اين کميته تعدادی از اجساد زنان و کودکان را در ميان قربانيان حملات هوايی اخير آمريکا به نواحی غربی افغانستان مشاهده کرده اند.

حامد کرزی رئيس جمهوری افغانستان گفت که اين مسئله را در مذاکرات خود با باراک اوباما که روز چهارشنبه انجام می شود در ميان خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس هيئتی از سوی کميته صليب سرخ بين المللی روز سه شنبه برای بازديد از محل اين بمباران ها به ولايت فراه در غرب افغانستان سفر کرده است.

به گفته جسيکا باری سخنگوی صليب سرخ بين المللی هيئت اعزامی اين نهاد در محل دو مورد بمباران نيروهای آمريکايی دهها جسد را ديده اند. مردم اين روستاها در حال خاکسپاری اجساد بوده و در ميان قربانيان اجساد زنان و کودکان ديده شده است.

روز چهارشنبه حامد کرزی رييس جمهور افغانستان دستور انجام تحقيقاتی در مورد اين حادثه را صادر کرد. هيئتی نيز از سوی نظاميان آمريکا به فرماندهی يک ژنرال برای تحقيق در اين مورد به ولايت رفاه رفته است. مقامات پليس و ارتش افغانستان نيز در اين هيئت تحقيق مشارکت دارند.

براساس بيانيه دفتر رياست جمهور افغانستان حامد کرزی که در آمريکا به سر می برد موضوع مرگ غيرنظاميان را در ملاقات خود با باراک اوباما مطرح خواهد کرد. دو رييس جمهور قرار است عصر چهارشنبه به وقت آمريکا با يکديگر ملاقات کنند.

مرگ غيرنظاميان بر اثر عمليات نيروهای آمريکايی در گذشته نيز مشکلاتی را در روابط دو کشور ايجاد کرده است. آقای کرزی همواره از آمريکا و فرماندهی نيروهای بين المللی در افغانستان خواسته تا خطر ضايعات انسانی در عمليات خود را کاهش دهند. در مقابل فرماندهان نيروهای آمريکايی و ناتو جنگجويان طالبان را متهم می کنند که با پناه گرفتن و جنگيدن در ميان غيرنظاميان آنها را به خطر می اندازند.

کميسيون تحقيق دولت افغانستان در مورد قبلی از حوادث مشابه به اين نتيجه رسيد که در جريان بمباران نيروهای آمريکايی در اوت ۲۰۰۸ درمنطقه عزيز آباد ۹۰ غير نظامی کشته شده اند و سازمان ملل متحد نيز اين گزارش را تاييد کرد. در آن زمان آمريکا ابتدا تلفات غيرنظامی را رد کرد ولی پس از تحقيقات جدی تر آمريکا مرگ ۳۳ نفر را پذيرفت.

XS
SM
MD
LG