لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

نگرانی سنای آمريکا از برنامه هسته‌ای ايران


جان کری، رئیس کميته روابط خارجی سنای آمریکا
جان کری، رئیس کميته روابط خارجی سنای آمریکا
کميته روابط خارجی سنای آمريکا، پس از بررسی و تحقيق پيرامون برآوردها از برنامه هسته‌ای ايران، به دولت اين کشور توصيه کرد که سخت‌گيری بر ايران را همچنان در دستور کار سياست خارجی خود داشته باشد.

در گزارش کميته روابط خارجی سنای آمريکا اعلام شده است که برخی تحليلگران در سازمان‌های اطلاعاتی خارجی بر اين عقيده‌اند که دستگاه‌های اطلاعاتی آمريکا ميزان پيشرفت ايران در طراحی کلاهک هسته‌ای کمتر از ميزان واقعی آن برآورد کرده‌اند.

در اين گزارش، منابع مورد اشاره مشخص نشده و تنها از آنها با عنوان «تحليل‌گران اطلاعاتی و متخصصان هسته‌ای کشورهای خارجی» ياد می‌شود. با اين همه در جايی از اين گزارش قيد شده است که برخی تحقيقات انجام شده در اسرائيل، به طور علنی برآورد آمريکا از توان هسته‌ای ايران را نقد کرده و آن را خطا می‌دانند.

پیشتر در بررسی منتشر شده توسط دستگاه‌های اطلاعاتی آمده بود که تهران فعاليت‌های مرتبط با فناوری تسليحاتی هسته‌ای خود را در ۱۳۸۲ متوقف کرده است.

تحليلگران خارجی آنچنان که در گزارش کمیته روابط خارجی سنا آمده است عقيده دارند که ايران کار طراحی کلاهک هسته‌ای را نه به دليل فشار بين‌المللی، آن گونه که در گزارش دو سال پيش کميته ملی اطلاعات آمريکا آمده بود، بلکه به دليل دستيابی به موفقيت چشمگير و قابل‌توجه خود متوقف ساخته است.

در اين گزارش همچنين به نقل از تحليل‌گران خارجی آمده است:«بر حسب اطلاعات به دست آمده ايران به طراحی مطلوب دست يافته، برخی از قطعات لازم را توليد کرده، آزمايش‌های انفجاری موفق را به حد کافی به انجام رسانده و اکنون اين پروژه تا زمانی که مواد هسته‌ای شکافت‌پذير برای چند موشک را توليد کند، متوقف کرده است».

در گزارش کميته روابط خارجی سنا به رياست سناتور دموکرات، جان کری، از اقدامات دولت اوباما برای روی‌آوری به ايران حمايت شده اما توصيه می‌شود که اين رويکرد بايد با ادامه سخت‌گيری بر تهران، متوازن و متعادل شود.

بنا بر آنچه در اين گزارش آمده است: «برآورد‌های اطلاعاتی در آمريکا و مصاحبه‌های صورت گرفته با مقام‌های دولتی و ديپلمات‌های خارجی در واشنگتن و جاهای ديگر، جای شک و ترديدی باقی نمی‌گذارد که ايران دارای ظرفيت فنی و صنعتی لازم برای ساخت تدريجی بمب هسته‌ای است».

این در حالی است که ايران همواره تأکيد می‌کند که برنامه اتمی‌اش صرفاً برای توليد انرژی برق است، و اين برنامه هيچ منظور و مقصد تسليحاتی ندارد.

در ادامه گزارش کمیته روابط خارجی سنای آمریکا آمده است که ايران با آمدن بازرس‌های آژانس انرژی اتمی برای بازديد کارگاه‌ها و تأسيسات هسته‌ای‌اش در مرداد ماه گذشته موافقت کرد. با اين وجود در زمانی که يک مقام ارشد آژانس برای انجام امور بازرسی وارد ايران شد، به آژانس اطلاع داده شد که دولت ايران تصميم خود را تغيير داده است.

در بخش نتيجه‌گيری و پايان گزارش کميته روابط خارجی سنای آمريکا آمده است که ايران همچنان از شرکت‌های پوششی برای خريد قطعات و تجهيزات مهم در بازار سياه استفاده می‌کند. بنا بر ادعای مطرح شده در اين گزارش ايران به خصوص مشتاق خريد فيبرهای کربن و ورقه‌های فلزی خاص برای استفاده در ساخت سانترفيوژهای پيشرفته است.
XS
SM
MD
LG