لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

حمله دوباره ارتش پاکستان به دره سوات


برخی از آوارگان منطقه «سوات» در اردوگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند، سوابی چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸
برخی از آوارگان منطقه «سوات» در اردوگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند، سوابی چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸
همزمان با تشديد تنش‌ها در مناطق شمالی پاکستان، هواپيماهای جنگنده و هليکوپترهای توپ‌دار ارتش اين کشور بار ديگر مواضع ستيزه‌جويان طالبان در دره سوات را بمباران کردند.

در اين ميان هزاران غيرنظامی از منطقه درگيری‌ها و به‌خصوص از شهر جنگ‌زده «مين‌گورا» در حال فرار و ترک خانه و کاشانه خود هستند.

محمد حيات خان، يکی از ساکنان اين منطقه که خانواده ۱۴ نفره خود را در يک وانت جا داده در حال فرار از منطقه بود به خبرگزاری رويترز گفت «وقتی اينجا از همه طرف بمب بر سر ما می‌ريزد، ديگر نمی‌توانيم بمانيم».

بنا بر گزارش‌های رسيده بسياری از ساکنان اين مناطق با پای برهنه، و با حمل هر آنچه از زندگی‌شان باقی‌مانده و توان حمل آن را دارند، به دنبال راه فرار هستند.

جنگ در منطقه دره سوات به آزمونی برای دولت پاکستان تبديل شده تا نشان دهد که آيا توانايی حل مشکل رو به وخامت ستيزه‌جويی طالبان و افراط‌گرايی اسلامی را دارد يا نه.

روز چهارشنبه، آصف علی زرداری، رئيس جمهوری پاکستان، در ملاقات خود با رئيس جمهوری آمريکا در واشنگتن اظهار اطمينان کرد که کشورش نسبت به شکست طالبان و متحدانش در منطقه متعهد و پای‌بند است.

مقام‌های دولت پاکستان در اسفندماه اعلام کردند که با سران طالبان به توافق رسيدند که با برقراری قوانين شريعت در دره سوات، گروه‌های ستيزه‌جو خلع سلاح شده و سلاح‌های خود را تحويل دولت دهند.

برخلاف توافقات صورت گرفته، نيروهای طالبان نه تنها از تحويل سلاح‌های خود به دولت سرباز زدند بلکه به مناطق همجوار نيز حمله کردند.

نيروهای ارتش پاکستان در تاريخ ۶ ارديبهشت ماه سال جاری به دو منطقه «دير» و «بونير» در جوار دره سوات حمله کرده و نيروهای طالبان را از اين مناطق عقب راندند. از زمان وضعيت امنيتی در منطقه دره سوات به شدت رو به وخامت گذاشته است.

از قول نيروهای امنيتی پاکستان گزارش شده است که در درگيری‌های روز چهارشنبه، ۶۴ ستيزه‌جو و ۲ سرباز ارتش کشته شدند. يک سخنگوی نيروهای طالبان نيز اظهار داشت که بر اثر حملات ارتش تاکنون بيش از ۳۰ غيرنظامی کشته شده‌اند.

منطقه دره سوات در شمال‌غربی پاکستان واقع شده و در حدود يک ميليون و ۶۰۰ هزار نفر جمعيت دارد.
XS
SM
MD
LG