لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

فرمان ارتش پاکستان برای خروج غیرنظامیان از سوات


مردم در حال خارج شدن از مینگورا در دره سوآت هستند
مردم در حال خارج شدن از مینگورا در دره سوآت هستند
ارتش پاکستان روز یکشنبه با محدودتر کردن مقررات منع رفت‌وآمد، به غیرنظامیان دره سوات دستور داد منطقه را ترک کنند تا برای نبرد با شبه‌نظامیان طالبان از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشد.

ارتش پاکستان پس از اینکه شبه‌نظامیان طالبان به ۱۰۰ کیلومتری پایتخت این کشور رسید و با فشار از سوی کشورهای غربی و به ويژه آمریکا مواجه شد، عملیات خود علیه نیروهای طالبان را آغاز کرد.

ارتش پاکستان می‌گوید که در درگیری‌های روزهای گذشته نزدیک به ۲۰۰ شبه‌نظامی طالبان کشته شده‌اند. در همین حال در طی هفته گذشته هزاران نفر از غیرنظامیان از دره سوات گریخته و انتظار می‌رود شمار افرادی که از این منطقه خارج می‌شوند به ۵۰۰ هزار نفر برسد.

۵۰۰ هزار نفری که در درگیری‌های اخیر خانه و کاشانه خود را رها می‌کنند به جمع ۵۵۰ هزار نفر دیگری خواهند پیوست که از ماه اوت محل سکونت خود را در دره سوات و دیگر نواحی پاکستان به دلیل نا آرامی ترک کرده بودند.

نصیر خان، یک سخنگوی ارتش پاکستان در منطقه درباره خروج غیرنظامیان از سوات گفت: «ما به مردم غیرنظامی در چهار ناحیه دستور دادیم که آنجا را ترک کنند. آنها هفت ساعت زمان خواهند داشت چرا که ما باید به شبه ‌نظامیانی که در آنجا پنهان شده‌اند یورش ببریم.»


با اینکه درگیری میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان از چند روز پیش در جریان است، با این حال ارتش پاکستان روز پنجشنبه پس از فرمان دولت، حمله گسترده خود علیه نیروهای طالبان در دره سوات را آغاز کرد.

از سوی دیگر با وجود آنکه هزاران نفر از مردم غیر نظامی منطقه را ترک کرده یا در حال خارج شدن از مناطق درگیری‌ها هستند، بیم آن می‌رود شمار بسیاری نیز نتوانند به دلیل مقررات منع رفت‌و آمد و تبادل آتش، از منطقه خطر بیرون بروند.

روز یکشنبه پس از آنکه ارتش پاکستان برای بیرون رفتن غیرنظامیان از منطقه مهلت هفت ساعته تعیین کرد، جمعیت بسیاری برای خارج شدن از منطقه اقدام کردند. با این حال به دلیل محدودیت رفت‌وآمد وسایط نقلیه، مردم با مشکل مواجه‌اند.

نصیر خان، سخنگوی ارتش پاکستان می‌گوید که روز یکشنبه هلی‌کوپترها و هواپیماهای این کشور، مخفیگاه‌های طالبان در مینگورا و دیگر نواحی دره سوات را هدف قرار داده‌اند.

به گفته نصیرخان ارتش از ورود خودرو به منطقه جلوگیری می‌کند چرا که بیم آن می‌رود نیروهای کمکی طالبان به منطقه بیایند.
XS
SM
MD
LG