لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

مک اوراتا: از مبارزه کارگران ایران برای زندگی بهتر حمایت می‌کنیم


در ساليان اخير، فشارها بر فعالان و تشکل‌های کارگری در ايران افزايش يافته است و شماری از اين فعالان زندانی شده‌اند. از جمله اين فعلان کارگر زندانی، منصور اسانلو، ابراهيم مددی و رضا شهابی هستند.

اين سياست جمهوری اسلامی ايران، انتقاد گسترده سازمان‌های حقوق بشری و اتحاديه‌های بين‌المللی کارگری را به دنبال داشته است. يکی از اين اتحاديه‌ها، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل است.

مک اوراتا، دبير بخش زمينی اين فدراسيون، در گفت‌وگو با راديو فردا، در مورد وضعيت کارگران و فعالان کارگری در ايران می‌گويد:

مک اوراتا: کارگران و مردم عادی در ايران با مشکلات فراوانی مواجهند. کارگران بسياری سر موقع حقوق خود را دريافت نمی‌کنند و در برخی موارد، حتی حقوق آنها براي مدت طولانی پرداخت نمی‌شود.

در عين حال، دولت فشار سنگينی را بر جنبش مستقل کارگری ايران وارد می‌کند و در نتيجه، حقوق پايه ای کارگران در اين خصوص رعايت نمی‌شود.


شاهد افزايش فشارها بر فعالان و تشکل‌های کارگری در ايران هستيم. آيا اين فشارها سودی برای حکومت خواهد داشت؟

حکومت تصور می‌کند که با اعمال فشار بر تشکل‌های مستقل کارگری در ايران می‌تواند آنها را ساکت کند، اما اين فشارها موفقيت‌آميز نبوده‌اند، زيرا اين تشکل‌ها قوياً از سوی اتحاديه‌های بين‌المللی کارگری حمايت می‌شوند.

در اين ارتباط، می‌توانم به منصور اسانلو، رئيس زندانی سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اشاره کنم که نام شناخته‌شده‌ای برای تمام جهانيان است. اخيراً بزرگترين اتحاديه کارگری بريتانيا، به نام يونايت، او را به عضويت افتخاری خود در آورد.

اما همه می‌دانند که اسانلو تنها فعال کارگری نيست که تحت فشار قرار دارد.

به طور کلی، با توجه به چنين مواردی، رفتار حکومت را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

خب، من تصور می‌کنم که دولت ايران همچنان از افرادی مانند اسانلو می‌ترسد، زيرا نگران تأثيرگذاری او برای ارتقای جنبش مستقل کارگری در ايران است. و به همين دليل هم هست که او را ناعادلانه در زندان نگه داشته‌اند.

بر اساس گزارش‌هايی که دريافت کرده‌ايم، مطلع هستيم که اسانلو در زندان دچار ناراحتی شديد قلب شده و نياز فوری به عمل جراحی دارد. دولت ايران بايد فوراً او را برای انجام معاينات پزشکی آزاد کند.

فعالان کارگری ديگری همانند ابراهيم مددی و رضا شهابی هستند که بدون دليل زندانی شده‌اند و آنها نيز بايد فوراً آزاد شوند. در عين حال، ما از آزادی موقت غلامرضا غلام‌حسينی در روزهای اخير استقبال می‌کنيم، اما تأکيد می‌کنيم که اتهام‌های وارد آمده به او بايد لغو شود.

در روزجهانی کارگر، از سوی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل چه پيامی برای کارگران ايرانی داريد؟

پيام ما به خواهران و برادران کارگرمان در ايران، مانند پيام‌هايی است که در گذشته داده‌ايم. ما از کارگرانی که می‌خواهند از حقوق در نظر گرفته شده در کنوانسون‌های بين‌المللی برخوردار باشند، حمايت می‌کنيم.

ما قوياً از مبارزه شما برای برخورداری از يک زندگی بهتر حمايت می‌کنيم. اين مبارزه می‌تواند دشوار باشد، اما اگر اين کار را انجام ندهيم، به هدف خود دست نخواهيم يافت.

در عين حال، ما هيچگاه به حمايت خود از سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران را که عضو فدراسيون ما است، پايان نخواهيم داد.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG