لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

بازداشت‌های روز کارگر؛ «مادر من در هیچ تجمعی نبود»


با گذشت ۱۰ روز از روز جهانی کارگر، ده‌ها نفر از کسانی که در این روز پس از شرکت در تجمعات مربوط به روز کارگر در تهران بازداشت شدند، همچنان در زندان به سر می‌برند.

از تعداد دقیق بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست؛ هرچند به گفته برخی منابع غیر رسمی، شمار آنان به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد.

اتهام بسیاری از بازداشت شدگان اخلال در نظم عمومی عنوان شده است. این در حالی است که به گفته نزدیکان برخی از آن‌ها و نیز کمپین حقوق بشر در ایران، برخی از بازداشت‌شدگان پیش از پیوستن به تجمع روز کارگر بازداشت شده و یا اساسا در آن شرکت نکرده‌اند.

مریم محسنی یکی از بازداشت شدگان روز کارگر در تهران است.

آنگونه که پگاه فرج اللهی فرزند خانم محسنی به رادیوفردا می‌گوید، وی جزء کسانی بوده که در هیچ تجمعی شرکت نداشته است.

پگاه فرج اللهی:
وضعیت مادرم الان در زندان بسیار بد است . با ۱۵ نفر دیگر همگی در قرنطینه هستند. من دقیقا نمی دانم چند نفر از خانم‌ها بازداشت شده‌اند . اما همین اندازه می‌دانم که در بندی به نام بند «متادون» که مخصوص معتادان است نگهداری می‌شوند.

شما می‌دانید که مادرتان را چرا به این بند منتقل کرده‌اند؟

نه نمی‌دانم . آن جا دارو در دسترشان قرار نمی‌دهند. مادرم الان یک هفته است که دچار بیخوابی است . فقط می‌دانم که گوش مادرم به اندازه یک تخم مرغ باد کرده بود که علتش را هم نمی‌دانم . او حتی نمی‌توانست سرش را تکان بدهد. داروهایش را هم تا به حال در اختیارش نگذاشته‌اند.

شما امکان تماس با خانم محسنی را دارید؟

فقط یک بار ، آن هم دیروز بعد از ظهر زنگ زد و گفت هر چه اصرار می‌کنند که او را به بهداری ببرند و داروهایش را در اختیارش بگذارند واینکه یک هفته است که نخوابیده است . ترتیب اثر نمی‌دهند.

در این مدت ملاقاتی هم با مادرتان نداشته‌اید؟

ملاقات ممنوع است . از هر گونه امکانی مثل خرید در زندان و چیزهایی از این قبیل هم محرومند. توی قرنطینه نگهداری می‌شوند و برای تلفن زدن هم مجاز نیستند.

وقتی تلفنی با مادرتان صحبت کردید چیزی مبنی بر اظهار نظر مسولان زندان در مورد اتهام ایشان یا احیانا دوران بازداشتشان به شما گفتند؟

نه هیچ به من نگفتند. امروز من دادگاه بودم . گفتند یکی دو روز دیگر خبر می‌دهیم . این جوابی است که از روز اول دستگیری مادرم تا به حال مکررا به من داده‌اند .

خانم فرج اللهی، آیا شما برای مادرتان وکیل اختیار کرده‌اید؟

من از خانم منیژه محمدی درخواست وکالت کردم. با وکیل هم برخورد خوبی ندارند می‌گویند این‌ها هنوز گزارش و پرونده‌اشان ارسال نشده و در این مرحله، وکیل کمک زیادی نمی‌تواند بکند.

آیا وکیلشان توانسته است با مادرتان ملاقات کند؟

نخیر نتوانسته است.

شما می‌دانید اساسا اتهام مادرتان چیست ؟

همان اتهام عمومی و معمول اخلال در نظم عمومی و اقدام علیه امنیت کشور، که به همه می‌زنند.

ایشان در تجمع روز کارگر بازداشت شدند؟

هیچ تجمعی در کار نبوده است. اصلا تجمعی برگزار نشده، نه کسی چیزی گفته و نه کسی حرکتی کرده. خودشان یکباره حمله کرده‌اند . کتک زده‌اند و دستگیر کرده‌اند.

الان که مادرم را کتک زده اند و ممنوع الملاقات کرده اند نسبت به وضعیت وی بسیار نگرانیم . او الان مریض است و دچار بیخوابی است . اما من نمی‌دانم چرا او را به بهداری نمی‌برند؟ من امروز از دادگاه نامه گرفتم مبنی بر این که داروهایش را به او تحویل دهند . نامه را بردم زندان به من گفتند که داروهایش را به او می‌دهند . حالا باید ببینیم چه می‌شود؟ اما به هر حال ایراد ضرب و جرح با وضعیت جسمانی و روانی بهم ریخته و بیخوابی ایشان ما را از هر جهت نگران کرده است اما کسی پاسخگوی ما نیست.
XS
SM
MD
LG