لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

ایران دو ناو جنگی برای مقابله با دزدان دریایی سومالی اعزام می‌کند


ساحل ۳۰۲۵ کيلومتری سومالی، از سال ۱۹۹۱ و به دلیل بی‌ثباتی و جنگ‌های داخلی در این کشور، تحت کنترل جدی قرار ندارد.
ساحل ۳۰۲۵ کيلومتری سومالی، از سال ۱۹۹۱ و به دلیل بی‌ثباتی و جنگ‌های داخلی در این کشور، تحت کنترل جدی قرار ندارد.
ایران اعلام کرد که با اعزام دو کشتی نظامی به آب‌های سومالی و خلیج عدن، در تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با دزدان دریایی شرکت می‌کند.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران، محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به دبیر کل این سازمان ضمن اعلام این موضوع تأکید کرده است که این دو ناو در دو روز آینده در منطقه عملیاتی خود مستقر خواهند شد و حداقل پنج ماه در این منطقه باقی خواهند ماند.

حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ایرانی در منطقه از جمله اهداف اعزام این دو ناو جنگی به آب‌های سومالی و خلیج عدن اعلام شده و آن طور که آقای خزاعی تشریح کرده است ایران در مقابله با دزدی دریایی در سواحل سومالی به دولت این کشور کمک خواهد کرد.

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، کشورها می‌توانند به منظور مقابله با دزدی دریایی، کشتی‌های نظامی خود را به خلیج عدن و سواحل سومالی اعزام کنند و حتی در صورت اقتضا و با اطلاع قبلی دولت سومالی در تعقیب دزدان دریایی وارد آب‌های سرزمینی این کشور شوند.

پیشتر در دی ماه گذشته و زمانی که مقامات ایرانی سرگرم بررسی راه‌های مختلف برای آزادی دیلایت، کشتی هنگ‌کنگی تحت اجاره ایران، بودند حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، تأکید کرده بود که ایران برای حل این موضوع «همه گزینه‌ها را روی میز خواهد داشت». آقای قشقاوی همچنین در آن زمان خواستار راه‌حلی بین‌المللی با مشارکت سایر کشورها برای این موضوع شده بود.

در يک سال گذشته، دزدان دريايی سومالیایی ده‌ها کشتی را در آب‌های بين‌المللی مجاور سواحل سومالی ربوده‌‌اند، و از جمله در ۳۱ مرداد ماه سال گذشته کشتی «ايران ديانت»، در حالی که با ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد معدنی و صنعتی از چين به سمت هلند در حرکت بود، در آب‌های دريای عدن دزديده شد. «ايران ديانت» هفت هفته بعد، و پس از مذاکره با دزدان دريايی سوماليايی آزاد شد.

به گزارش دفتر بين‌المللی دريانوردی، در حال حاضر دستکم ۱۴ کشتی با ۲۴۳ خدمه در اسارت دزدان دريايی سومالی هستند.

در تازه‌ترین نمونه از راهزنی‌های دریایی یک کشتی باری آمریکایی در فروردین ماه سال جاری با خدمه‌اش به دست دزدان دریایی افتاد، اما پس از مقاومت خدمه و رسیدن یک ناو جنگی آمریکایی، رهایی یافته و رهسپار مقصد اصلی خود شد.

سومالی از سال ۱۹۹۱ تا کنون دچار بی‌ثباتی و جنگ‌های داخلی شده و فاقد یک دولت مرکزی است. به همین دلیل، ساحل ۳۰۲۵ کيلومتری سومالی، که طولانی‌ترین ساحل در میان کشورهای آفریقایی است، تحت کنترل جدی قرار ندارد.
XS
SM
MD
LG