لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

«آمریکا و پاکستان؛ اسرار هواپیماهای بدون سرنشین»


یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی
یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی
روزنامه نیویورک‌ تایمز گزارش داد که آمریکا برای نخستین بار حجم گسترده‌ای از اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین خود که در مرز افغانستان و پاکستان پرواز می‌کنند را، در اختیار اسلام‌آباد قرار داده است.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های ارتش آمریکا می‌نویسد دادن تصاویر ویدیویی با مختصات زمانی و مکانی دقیق و شنود مکالمات به اسلام‌‌آباد، به منظور کم کردن حساسیت مقام‌های پاکستانی‌برای پرواز هواپیمای بدون سرنشین بر فراز خاک آنها صورت گرفته است.

هفته گذشته آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان، در دیدار با باراک اوباما همتای آمریکایی خود و دیگر مقام‌های ایالات متحده بار دیگر تأکید کرد که پاکستان خواهان آن است که آمریکا به این کشور هواپیماهای مسلح بدون سرنشین تحویل دهد تا اسلام‌آباد در نبرد با طالبان و القاعده از آنها بهره گیرد.

با این حال به نوشته روزنامه نیویورک تایمز تیم‌های عملیاتی-اطلاعاتی آمریکایی در منطقه که مسئول پروازهای هواپیماهای بدون سرنشین هستند با این همکاری مخالفند چراکه به گفته آنها تلاش‌های مشترک گذشته با پاکستان در این زمینه ناکام بوده است.

به نوشته نیویورک تایمز چندین سال پیش مقام‌های آمریکایی از پیش پاکستانی‌ها را در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار داده بودند که پس آنکه این اطلاعات از سوی پاکستانی‌ها در اختیار شبه‌نظامیان گذاشته شد، آمریکایی‌ها همکاری خود را در این زمینه قطع کردند.

نیویورک تایمز همچنین می‌نویسد مقام‌های ارتش آمریکا روز چهارشنبه نسبت به گزارش منتشر شده در روزنامه لس‌آنجلس تایمز که روز سه‌شنبه این هفته منتتشر شد ابراز تردید کرده و می‌گویند هیچگونه همکاری میان ارتش آمریکا در مورد هواپیماهای مسلح بدون سرنشین با پاکستان وجود ندارد و این اینگونه امور همچنان تحت مسئولیت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) است و نه ارتش.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز روز سه‌شنبه نوشت که ارتش آمریکا و پاکستان از چندی پیش تحت یک موافقت تازه همکاری در مورد کنترل مشترک هواپیماهای مسلح بدون سرنشین را برای انجام عملیات علیه طالبان و القاعده در خاک این کشور را آغاز کرده‌اند.

نیویورک تایمز می‌نویسد دولت اوباما تمایل ندارد که فناوری پیشرفته هواپیماهای مسلح بدون سرنشین را در اختیار پاکستان بگذارد.

‌روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های پاکستانی که نامی از آنها نمی‌برد می‌افزاید یکی از دلایلی که آصف علی زرداری فناوری هواپیماهای مسلح بدون سرنشین را می‌خواهد، کاستن از فشار افکار عمومی علیه عملیات این نوع هواپیماها در داخل خاک پاکستان است. به گفته این مقام‌های پاکستانی اگر پاکستان خود این نوع هواپیماها را در اختیار داشته باشد می‌تواند افکار عمومی را به نحوی قانع کند که موشک‌هایی که به مواضع طالبان و القاعده می‌خورد پاکستانی است و نه آمریکایی.

به نوشته نیویورک تایمز به عنوان یک راه‌حل میانه، چند ماه پیش نیروهای آمریکایی در افغانستان به پاکستان پیشنهاد دادند که می‌توانند میزان بیشتری ازاطلاعات حساس جمع‌آوری شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی را در اختیار پاکستان قرار دهند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این اطلاعات می‌توانست ابتکار عمل ارتش پاکستان را در نبرد با طالبان افزایش بدهد.

به نوشته این روزنامه در اواسط ماه مارس، اطلاعات جمع‌آوری شده از این هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین به یک مرکز هماهنگ‌کننده امور مرزی در نزدیک تنگه خیبر فرستاده شد که به طور مشترک به دست نیروهای آمریکایی، پاکستانی و افغان اداره می‌شود.

نیویورک تایمز می‌‌نویسد این همکاری نتیجه مطلوب را در برداشت و پس از آن پاکستان برای انجام عملیات‌ خود چند بار درخواست پروازهای شناسایی کرد اما به ناگهان دراوایل ماه آوریل پروازهای شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین که به درخواست پاکستان انجام می‌شد به طور کامل متوقف شد.

نیویورک تایمز از یک مقام بلند پایه آمریکایی که نامی از وی نمی‌برد نقل می‌کند که فناوری هواپیماهای بدون سرنشین آنچنان برای آمریکایی‌ها حساس است که حتی در اختیار بریتانیا، استرالیا و ناتو گذاشته نشده است و دولت اوباما تنها اجازه داد اطلاعات جمع‌اوری شده در اختیار پاکستان قرار داده شود و نه چگونگی کارکرد این هواپیماها.

به نوشته نیویورک تایمز مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی به سازمان اطلاعات پاکستان به قدر کافی اعتماد ندارند و بیم آن دارند که با فاش شدن اسرار یکی از موفق‌ترین ابزار آنها در نبرد با القاعده و طالبان، این هواپیماها آسیب‌پذیر شده و مورد اصابت قرار بگیرند.

نیویورک تایمز می‌نویسد برپایه اطلاعات به دست آمده، روز سه‌شنبه در دره سوات یک هواپیمای مسلح بدون سرنشین آمریکایی به خانه‌ای که ظن آن می‌رفت نیروهای طالبان پنهان شده‌اند موشک شلیک کرد که در پی آن ۱۵ نفر کشته شدند.
XS
SM
MD
LG