لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

تصویب بودجه ۹۶ میلیاردی در مجلس نمایندگان برای افغانستان و عراق


یک کنفرانس مطبوعاتی اعضای مجلس نمایندگان
یک کنفرانس مطبوعاتی اعضای مجلس نمایندگان
مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه یک بودجه ۹۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای جنگ در عراق و افغانستان و مبارزه با شبه‌نظامیان در پاکستان را به تصویب رساند.

سنای آمریکا نیز هم‌اکنون در حال بحث درباره بودجه‌ای مشابه‌ است و پس از تصویب باید دو مجلس نمایندگان و سنا با یکدیگر برای اختصاص بودجه نهایی به توافق برسند.

مجلس نمایندگان که در آن دموکرات‌ها اکثریت را در دست دارند، ۱۲ میلیارد دلار بیش از آن چه باراک اوباما درخواست کرده بود برای جنگ عراق، افغانستان و مبارزه با شبه‌نظامیان در پاکستان اختصاص داده‌ است که حکایت از نگرانی نمایندگان آمریکا از اوضاع وخیم افغانستان و پاکستان و نیز خشونت‌های اخیر عراق دارد.

در بودجه مصوب مجلس نمایندگان آمریکا ۲۰۰ میلیون دلار برای کمک به افزایش توان نیروهای امنیتی پاکستان جهت مبارزه با شبه‌نظامیان اختصاص داده شده است.

‌در این بودجه همچنین ۶۰۰ میلیون دلار دیگر برای کمک به نظام آموزشی پاکستان و نیز اصلاحات دموکراتیک در این کشور در نظر گرفته شده است.

۴۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از این بودجه، هزینه‌های جنگ در عراق و افغانستان را از اول ماه اکتبر به بعد پوشش می‌دهد و ۲۳ میلیارد دلار هم به جایگزینی تجهیزاتی تعلق می‌گیرد که در این دو جنگ آسیب دیده یا فرسوده شده‌اند.

مجلس سنا تبصره‌ای را ضمیمه بودجه کرده است که به موجب آن از دولت‌های عراق و افغانستان می‌خواهد پس از یک سال در مورد بودجه‌هایی که به آنها داده شده گزارش ارائه دهند.
همچنین به منظور تقویت دولت افغانستان و نیز اصلاحات دموکراتیک در این کشور، ۹۸۰ میلیون دلار از این بودجه به توسعه اقتصادی و احیای کشاورزی افغانستان اختصاص داده شده است.

باراک اوباما، در ۲۷ ماه مارس سال ۲۰۰۹ راهبرد نوین دولت آمریکا را در مورد افغانستان و پاکستان اعلام کرد و مجلس نمایندگان ایالات متحده با تصویب این بودجه امیدوار است رئیس‌جمهوری این کشور را در تحقق برنامه‌های اعلام شده یاری رساند.

‌با این حال مجلس نمایندگان تبصره‌ای را ضمیمه بودجه کرده است که به موجب آن از دولت‌های عراق و افغانستان می‌خواهد پس از یک سال در مورد بودجه‌هایی که به آنها داده شده گزارش ارائه دهند.
XS
SM
MD
LG