لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

ببرهای تامیل در سری لانکا سلاح را زمین گذاشتند


شماری از هواداران رئیس‌جمهور سری‌لانکا در آستانه بازگشت وی پیروزی بر ببرهای تامیل را جشن گرفتند
شماری از هواداران رئیس‌جمهور سری‌لانکا در آستانه بازگشت وی پیروزی بر ببرهای تامیل را جشن گرفتند
ببرهای جدایی‌طلب تامیل نیم‌روز یک‌شنبه پس از به راه انداختن موجی از حملات انتحاری علیه نیروهای نظامی سری‌لانکا شکست در جنگ داخلی این کشور را پذیرفتند و اعلام کردند که سلاح‌های خود را زمین می‌گذارند.

این در حالی است که یک روز پس از آنکه رئیس جمهور سری‌لانکا پیروزی قطعی بر ببرهای تامیل را اعلام کرد، خبرگزاری‌ها صبح روز یکشنبه از حملات انتحاری این شورشیان علیه نیروهای نظامی کشور خبر دادند.

هنوز از سرنوشت رهبر ببرهای تامیل اطلاعی در دست نیست،‌ اما مقامات ارتش سری‌لانکا می‌گویند جسدی یافته‌اند که به نظر می‌رسد از آن ویلوپیلای پراباکاران باشد.

سخنگوی ارتش سری‌لانکا می‌گوید از روز پنج‌شنبه تاکنون بیش از ۵۰ هزار غیرنظامی که در حلقه محاصره گرفتار شده بودند نجات پیدا کرده‌اند، و دست‌کم ۷۰ جنگجوی تامیل که خود را به جای غیرنظامی‌ها جا زده بودند کشته شده‌اند.

ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهور سری‌لانکا، که از کشور خارج شده بود در ساعات آغازین روز یکشنبه وارد کلمبو، پایتخت، شد و به گفته اطرافیانش قرار است امروز یا روز دوشنبه پیروزی دولت را رسماً در تلویزیون اعلام کند.

ارتش سری‌لانکا اعلام کرده است که تمام غیرنظامیانی را که ببرهای تامیل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند نجات داده است.

این در حالی است که در این جدیدترین مرحله از جنگ داخلی ۲۵ ساله سری‌لانکا، هر طرف طرف دیگر را به کشتن غیرنظامی‌ها متهم می‌کند. اما خبرگزاری رویترز از قول «دیپلمات‌ها» می‌گوید شواهدی در دست است که هر دو طرف به این کار دست زده‌اند.

نیروهای دولتی روز شنبه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ داخلی در سال ۱۹۸۳ کنترل کل خلیج سری‌لانکا را به دست آوردند و راه فرار را بر گروه شبه‌نظامی ببرهای تامیل بستند.

هند که خود در ابتدا ببرهای تامیل را مسلح کرد در این جنگ ۲۵ ساله قربانیان بسیار داده است. از جمله گفته می‌شود که راجیو گاندی، نخست وزیر سابق هند، نیز به دست یک بمب‌گذار انتحاری تامیل کشته شده است.
در این میان بر اساس یک شایعه که هنوز تایید نشده است رهبر و بنیان‌گذار این گروه به نام ویلوپیلای پراباکاران به همراه دیگر مقامات ارشد آن در یک انفجار جان سپرده‌اند.

پراباکاران در گذشته سوگند خورده است که زنده به چنگ نیروهای دولتی نیفتد. یکی از اصول «جبهه آزادی‌بخش ببرهای تامیل» خودکشی پیش از تسلیم است و گفته می‌شود که تمام اعضای این گروه با خود کپسول سیانور دارند.

در حالی که هفته گذشته موج فشارهای دیپلماتیک از سوی آمریکا، بریتانیا،‌ فرانسه و سازمان ملل برای پایان دادن به این نبرد خونین به جایی نرسید، مقامات سازمان ملل از دیدار با مقامات دولت سری‌لانکا در روز یک‌شنبه خبر داده‌اند.

وی‌جی نام‌بیار، رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل،‌ امروز قرار است برای مذاکره و رسیدن به قراردادی دوطرفه با این مقامات دیدار کند، دیداری که به گفته خبرگزاری رویترز از قول کارشناسان بعید به نظر می‌رسد نتیجه‌بخش باشد.

توسل شبه‌نظامیان تامیل به ترور و حمله انتحاری به شکل فراگیر باعث شده است که آمریکا و اتحادیه اروپا و هند این گروه را تروریستی قلمداد کنند.

هند که خود در ابتدا ببرهای تامیل را مسلح کرد در این جنگ ۲۵ ساله قربانیان بسیار داده است. از جمله گفته می‌شود که راجیو گاندی، نخست وزیر سابق هند، نیز به دست یک بمب‌گذار انتحاری تامیل کشته شده است.

ویلوپیلای پراباکاران مبارزه خود برای جدا کردن ایالت تامیل از سری‌لانکا را در دهه ۷۰ آغاز کرد،‌ مبارزه‌ای که در سال ۱۹۸۳ به جنگی تمام‌عیار بدل شد. اقلیت تامیل از به حاشیه رانده شدن به دست اکثریت سینهالی ناراضی‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید از سال ۱۹۴۸ که سری‌لانکا به استقلال رسیده است، اکثریت سینهالی همواره دولت را در دست داشته و اقلیت تامیل موقعیت ممتازی را که در زمان دولت استعماری بریتانیا داشت از دست داده است.
XS
SM
MD
LG