لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

«اسامی نهايی نامزدهای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری چهارشنبه اعلام می شود»


با پايان گرفتن زمان بررسی تعيين صلاحيت از سوی شورای نگهبان، وزير کشور ایران در يک کنفرانس خبری اسامی نهايی نامزدهای تاييد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوری را اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری های ايران، صادق محصولی، وزير کشور، روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در محل ستاد انتخابات کشور، اسامی نهايی نامزدهای تاييد صلاحيت شده را اعلام می کند.

شورای نگهبان کار بررسی صلاحيت نامزدهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری را ۲۰ ارديبهشت آغاز کرده بود که می بايست طی پنج روز نتيجه را اعلام کند. اين در حالی است که اين شورا اين مهلت را برای پنج روز ديگر تمديد کرد.

پس از اعلام نهايی نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، فعاليت های انتخاباتی اين نامزدها از یکم تا ۲۰ خرداد طول خواهد کشید. این انتخابات روز بیست و دوم خرداد ماه برگزار می شود.

ثبت نام نامزدهای دهمين انتخابات رياست جمهوری ايران از روز ۱۵ ارديبهشت آغاز و تا پايان روز شنبه ۱۹ ارديبهشت ادامه داشت که در جريان آن ۴۷۵ نفر داوطلب اين انتخابات شده‌اند.

تاييد صلاحيت موسوی

در همين حال روز سه شنبه ابوالفضل فاتح، مسئول کمیته رسانه های ستاد مير حسين موسوی، گفته است: شورای نگهبان صلاحيت نخست وزير سابق ايران برای حضور در انتخابات رياست جمهوری روز ۲۲ خرداد را تاييد کرده است.

آقای فاتح در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفته است: «بر اساس اطلاعاتی که من دريافت کرده ام صلاحيت مير حسين موسوی تاييد شده است.»

ابولفضل فاتح همچنین در یادداشت های روزانه خود که در وب سایت قلم نیوز منتشر می شود، نوشته است: با توجه به حضور نمايندگان چهار تن از کانديداها در صدا و سيما می توان گفت که « آقايان موسوی، کروبی، رضايی و احمدی نژاد تأييد شده اند. اينکه فرد پنجمی در بين باشد خدا می داند.»

از دیگر شخصیت ها حاضر در بین کسانی که برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرده اند می توان به رفعت بیات، اکبر اعلمی و قاسم شعله سعدی اشاره کرد.


انتخابات رياست جمهوری و رد صلاحيت ها

يکی از مشخصه های انتخابات رياست جمهوری در ايران، رد صلاحيت تعداد زيای از داوطلبان اين انتخابات بوده است. به غیر از نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در هشت دوره بعدی تعداد زیادی از داوطلبان رد صلاحیت شده اند.

در نخستين انتخابات رياست جمهوری ايران که روز پنجم بهمن ۱۳۵۸ برگزار شد، ۱۲۴ نفر نام نويسی کرده بودند که در نهايت ۹۶ نفر به رقابت پرداختند و در نتیجه آن ابوالحسن بنی صدر پيروز اين انتخابات شد.

به دنبال ناتمام ماندن دوران رياست جمهوری ابوالحسن بنی صدر، در مردادماه سال ۱۳۶۰ دومين دوره انتخابات رياست جمهوری برگزار شد.

در اين انتخابات ۷۱ نفر کانديدای انتخابات رياست جمهوری بودند و شورای نگهبان در بررسی صلاحيت ها تنها چهار نفر را تاييد کرد. محمد علی رجايی نخست وزير دولت بنی صدر در اين انتخابات به پيروزی رسيد و به عنوان رييس جمهوری انتخاب شد.

پس از کشته شدن محمدعلی رجايی در انفجار دفتر نخست وزير در شهريور ماه سال ۱۳۶۰، سومين دوره انتخابات رياست جمهوری دهم مهرماه همان سال برگزار شد.

در این دوره از انتخابات، ۴۶ نفر نام نويسی کردند که شورای نگهبان تنها صلاحيت چهار نفر را تاييد کرد.

در چهارمين دوره انتخابات رياست جمهوری که در ۲۵ مردادماه ماه سال ۱۳۶۰ برگزار شد ۵۰ نفر نام نويسی کردند که شورای نگهبان صلاحيت سه نفر را تاييد کرد. مهدی بازرگان، نخست وزير دولت موقت و رهبر نهضت آزادی ايران، شاخص ترين چهره رد صلاحيت شده از سوی شورای نگهبان در اين دوره بود.

در پنجمين دوره انتخابات رياست جمهوری که در ششم مردادماه سال ۱۳۶۸ برگزار شد از مجموع ۷۹ نفری که برای اين انتخابات نام نويسی کرده بودند فقط دو نفر توانستند از صافی شورای نگهبان عبور کنند.

در ششمين دوره انتخابات رياست جمهوری که ۲۱ خرداد سال ۱۳۷۲ برگزار شد، ۱۲۸ نفر ثبت نام کردند که شورای نگهبان تنها صلاحيت چهار نفر از آنها را تاييد کرد.

در هفتمين دوره انتخابات رياست جمهوری که در دوم خرداد ماه سال ۱۳۷۶ برگزار شد، ۲۳۸ نفر به عنوان نامزد انتخابات ثبت نام کردند که شورای نگهبان صلاحيت چهار نفر از آنها را تاييد کرد.

در هشتمين دوره انتخابات رياست جمهوری که در ۱۸ خرداد سال ۱۳۸۲ برگزار شد، ۸۱۴ نفر به عنوان داوطلب انتخابات ثبت نام کردند که تنها صلاحيت ۱۰ نفر از آنها تاييد شد.

در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری يک هزار و ۱۰ نفر به عنوان داوطلب انتخابات ثبت نام کرده بودند که شورای نگهبان صلاحيت شش نفر از آنها را تاييد کرد. اما با پا در ميانی آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی صلاحيت دو تن ديگر نيز تاييد شد.

شورای نگهبان بر اساس «نظارت استصوابی» تعیین صلاحیت داوطلبان را حق خود می‌داند. این در حالی است که منتقدان می‌گويند رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با دمکراسی در تضاد است.
XS
SM
MD
LG