لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

سریلانکا آمار تلفات نبرد با ببرهای تامیل را اعلام کرد


یک شهروند سریلانکایی خبر کشته شدن رهبر ببرهای تامیل را می‌خواند.
یک شهروند سریلانکایی خبر کشته شدن رهبر ببرهای تامیل را می‌خواند.
وزیر دفاع سریلانکا اعلام کرد در آخرین مرحله از نبرد ۲۵ ساله با ببرهای تامیل که از ماه ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز شد، بیش از ۶۲۰۰ سرباز کشته و نزدیک به ۳۰ هزار نفر سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

گوتابایا راجاپاکسا، وزیر دفاع سریلانکا، پنجشنبه شب برای نخستین بار این آمار و ارقام را در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد.

دولت سریلانکا روز دوشنبه اعلام کرد که ببرهای تامیل به طور کامل شکست خورده‌اند و یک روز پس از آن نیز از کشته شدن همه سران ببرهای تامیل و از جمله ولوپیلای پرابهاکاران، بنیانگذار این گروه، خبر داد.

ارتش سریلانکا چند ماه پیش با ارائه آماری از کشته شدن ۱۵ هزار از نیروهای جدایی‌طلب ببرهای تامیل در نبرد با نیروهای دولتی خبر داده بود و با این حال آمار نهایی هنوز اعلام نشده است.

در طول یک سال گذشته، ارتش سریلانکا در تلاش بود با عبور از سدهای بلند خاکی، خندق‌ها و مناطق مین‌گذاری شده به عمق مناطقی که در دست ببرهای تامیل بود دست یابد.

در همین حال سازمان ملل متحد در این هفته اعلام کرد که طولانی‌ترین جنگ داخلی آسیا در عصر حاضر که از سال ۱۹۸۳ به جنگی تمام‌عیار تبدیل شد، جان ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است.

آمارهای غیر رسمی و تایید نشده سازمان ملل حکایت از آن دارد که تنها از ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ به این سو هفت هزار غیرنظامی در درگیری نیروهای دولتی با شورشیان جدایی‌طلب تامیل کشته شده‌اند.

سازمان‌های کمک‌رسانی نیز می‌گویند در درگیری‌های ماه‌های اخیر نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر از قوم تامیل از مناطق جنگی فرار کرده و در اردوگاه‌‌های پناهندگان مستقر شده‌اند.

از سوی دیگر بان کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل، قرار است روز جمعه به سریلانکا برود تا از دولت این کشور بخواهد برای سازمان‌های کمک‌رسانی دسترسی نامحدود به هزاران آواره جنگی ایجاد کند.

بان کی مون خواستار آن شده است که افزون بر امدادرسانی فوری به مناطق جنگ‌زده و بازسازی این مناطق، برای اقلیت تامیل که بیش از ۱۲ درصد از جمعیت سریلانکا را تشکیل می‌دهند، طرح‌های عادی‌سازی مناسبات با نهادهای ملی این کشور صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG