لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

کره شمالی برای دومین بار دست به آزمایش اتمی زد


یک سرباز کره شمالی در نزدیکی مرز کره جنوبی. عکس تزئینی است
یک سرباز کره شمالی در نزدیکی مرز کره جنوبی. عکس تزئینی است
کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که در راستای افزایش قدرت دفاعی خود دومين آزمايش اتمی این کشور پس از آزمایش سال ۲۰۰۶ را به شکل زیرزمینی به انجام رسانده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، مرکز بررسی‌های زمين‌شناسی آمريکا هم گفت که صبح روز دوشنبه لرزشی به بزرگی ۴.۷ در مقياس ريشتر را در محلی که کره شمالی پيش از اين نخستين آزمايش اتمی خود را در اکتبر ۲۰۰۶ انجام داده بود، ثبت کرده است.

وزارت خارجه آمريکا نيز در همین زمینه در بيانيه‌ای اعلام کرد که دولت ايالات متحده با ديگر اعضای شورای امنيت سازمان ملل برای اقدامات بعدی در مورد کره شمالی مذاکره می‌کند.

سازمان اطلاعات آمريکا می‌گوید که قدرت انفجار نخستين آزمايش اتمی کره شمالی در حدود هزار تن تی‌ان‌تی بوده که بسيار ضعيف‌تر از دو بمب اتمی است که آمريکا در جنگ جهانی دوم در ژاپن به کار گرفت.

اين سازمان می‌گويد در حال بررسی قدرت انفجار دومين آزمايش اتمی کره شمالی است.

در همین حال خبرگزاری رسمی کره جنوبی گزارش داد ظاهرا کره شمالی دوشنبه دست به يک آزمايش اتمی زده است.

خبرگزاری مذکور اين مطلب را به نقل از يکی از اعضای حزب حاکم در کره جنوبی نوشت و افزود که لی ميونگ باک، رئيس جمهور اين کشور، خواهان برگزاری نشست اضطراری اعضای کابينه خود شده است.

طبق اين گزارش، مقام‌های کره جنوبی متوجه شده‌اند که کمی پيش از ساعت ۱۰ بامداد امروز به وقت محلی، «زمين‌لرزه‌ای مصنوعی» در کره شمالی روی داده است.

کره شمالی پيش از اين تهديد کرده بود که در اعتراض به محکوميت آزمايش موشکی اخيرش از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد، برای دومين بار اقدام به آزمايش بمب اتمی خواهد کرد. پيونگ يانگ حدود ۳ سال پيش نخستين آزمايش اتمی خود را انجام داد.

چين، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، روسيه و آمريکا گروه شش‌جانبه را تشکيل می‌دهند و می‌کوشند از طريق مذاکره، مسئله خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را حل کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دنبال آزمايش موشکی و هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تحريم‌هايی را عليه پيونگ يانگ وضع کرد.

به دنبال آزمايش موشکی تازه کره شمالی در پنجم آوريل، شورای امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه خود خواستار افزايش تحريم‌ها عليه پيونگ يانگ شد.

کره شمالی بيانيه شورای امنيت را محکوم و با خارج شدن از مذاکرات گروه شش جانبه، بازرسان آژانس بین‌المللی و ناظران آمریکایی را از تاسیسات اتمی خود اخراج کرد.
XS
SM
MD
LG