لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

مذاکره اعضای شورای امنيت درباره قطعنامه تازه عليه کره شمالی


از زمان آزمايش هسته ای تازه کره شمالی، اين کشور پنج موشک کوتاه برد را نيز آزمايش کرده است.
از زمان آزمايش هسته ای تازه کره شمالی، اين کشور پنج موشک کوتاه برد را نيز آزمايش کرده است.
نمايندگان اعضای دائم شورای امنيت برای بررسی قطعنامه تازه عليه کره شمالی تشکيل جلسه دادند و آمريکا می گويد: بايد به آزمايش هسته ای پيونگ يانگ به طورجدی پاسخ داد.

نمايندگان پنج عضو دائم شورای امنيت؛ روسيه، فرانسه، آمريکا، بريتانيا، و چين، به همراه نمايندگان کره و ژاپن روز سه شنبه درباره صدور قطعنامه تازه عليه کره شمالی به مدت يک ساعت مذاکره کردند.

سوزان رايس نماينده دائمی آمريکا در سازمان ملل متحد، در اين باره گفت: مذاکرات آغاز خوبی داشت

ولی با اين حال خانم رايس گفت: اين مذاکرات به لحاظ زمانی مدتی طول خواهد کشيد.

سوزان رایس تصریح کرد:اعضای دائم شورای امنیت توافق دارند که اقدام کره شمالی نقض قوانین بین المللی است و ضرورت دارد تا به طور جدی به ان پاسخ داد.

سوزان رايس، همچنین پیشتر گفته بود کره شمالی بهای رفتار خود را در نقض قوانين بين المللی وانجام آزمايش های هسته ای و موشکی خواهد پرداخت.

سوزان رايس گفت: اگر شما می خواهيد به آزمايش ادامه بدهيد و جامعه بين الملل را تحريک کنيد، بدانيد که بهای آن را خواهيد پرداخت چرا که جامعه بين المللی در اين باره شفاف است: چنين رويکردی «قابل قبول نيست».

در همین زمینه، ايان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نیز روز سه شنبه گفت: هيلاری کلينتون در تلاش است تا «جامعه بين المللی پيام محکمی به کره شمالی بدهد مبنی بر اینکه اگر در رويکرد خود تجديد نظر نکند، هزينه اش را خواهد پرداخت.»

کره شمالی روز شنبه دومين آزمايش هسته ای خود طی دو سال و نيم گذشته را انجام داد. دومين آزمايش اتمی کره شمالی واکنش شديداللحن قدرت‌های منطقه‌ای را به دنبال داشت و باراک اوباما، رييس جمهور آمریکا نيز برنامه اتمی پيونگ يانگ را «تهديدی برای امنيت بين‌المللی» خواند.

از زمان آزمايش هسته ای تازه کره شمالی، اين کشور پنج موشک کوتاه برد را نيز آزمايش کرده است.

با اين حال ايان کلی گفت: واشينگتن آمادگی دارد که مذاکرات گروه شش را از سر بگيرد. کره شمالی در سال ۲۰۰۵ توافق کرده بود تا در ازای دريافت مشوق هايی برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

در همين حال شورای امنيت سازمان ملل آزمايش تازه اتمی کره شمالی را محکوم کرده است و ديپلمات های این شورا برای تهیه قطعنامه تازه تشکیل جلسه دادند که به موجب آن کره شمالی مشمول تحريم های بيشتری خواهد شد. اما خبرگزاری رويترز به نقل از تحليل‌گران سياسی می‌گويد: بعيد است همسايه بزرگ اين کشور يعنی چين از اقدامی جدی عليه اين کشور حمايت کند.

ژان پير لاکارويکس، معاون سفير فرانسه در سازمان ملل متحد، در این زمینه گفت: پاريس خواهان تصويب قطعنامه تازه ای است که شامل تحريم های جديد باشد. چرا که چنين رفتاری بهايی دارد و بايد هزينه چنين رويکردی پرداخته شود.

اين در حالی است که ديپلمات های غربی تاکيد می کنند به دليل نزديکی روسيه و چين به کره شمالی احتمال دستيابی به توافق بر سر تحريم ها عليه پيونگ يانگ مشکل به نظر می رسد.

کره شمالی ماه گذشته دست به آزمايش يک موشک زد و اعلام کرد که این کشور پرتاپ يک ماهواره را با موفقيت انجام داده است. شورای امنيت در بيانيه ای اقدام پيونگ يانگ را محکوم کرد.

ولی مقامات کره شمالی در واکنش به اقدام شورای امنيت اعلام کردند که برنامه موشکی و اتمی خود را از سر می گيرند.
XS
SM
MD
LG