لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

ارتش کره شمالی سئول را به حمله نظامی تهدید کرد


 آزمایش موشکی کره شمالی که تصاویر آن در ژانویه سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
آزمایش موشکی کره شمالی که تصاویر آن در ژانویه سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
ارتش کره شمالی اعلام کرده است که توافق آتش بس سال ۱۹۵۳ ميلادی با کره جنوبی را ديگر معتبر نمی داند و تهديد کرده است که به اين کشور حمله خواهد کرد.

اين تهديد پس از آن صورت می گيرد که کره جنوبی روز سه شنبه ، يک روز پس از آزمايش زير زمينی اتمی کره شمالی، اعلام کرد به برنامه آمريکا برای بازرسی کشتی های مظنون به حمل ِ قطعات و دستگاه های ساختن سلاح های هسته ای می پيوندد.

در همین حال یک خبرگزاری کره جنوبی روز چهارشنبه از آزمايش يک موشک کوتاه‌برد ديگر توسط کره شمالی خبر داد.

آژانس خبری «يونهاپ» کره جنوبی به نقل از يک مقام دولتی اين کشور اعلام کرد که کره شمالی در راستای يک سلسله آزمايش موشکی که از دو روز پيش آغاز کرده است، روز چهارشنبه نيز موشکی به سمت دريای ژاپن شليک کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمريکا با انتشار اين خبر در سايت اينترنتی خود نوشته است، هر چند تحرکات تازه کره شمالی به افزايش تنش در جامعه جهانی منجر شده است، با اين حال مقام‌های آمريکايی ضمن «تحريک آميز» خواندن آزمايش‌های موشکی و به ويژه آزمايش هسته‌ای روز دوشنبه کره شمالی تصريح کرده‌اند، اين اقدامات «بی ثبات کننده» نمی‌تواند، کشورهای ديگر را بترساند.

سوزان رايس نماينده ايالات متحده در سازمان ملل متحد در اين باره به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است:« اگر آنها (کره شمالی) قصد دارند به آزمايش‌های خود و تحريک جامعه جهانی ادامه دهند، به اين نتيجه خواهند رسيد که بايد هزينه اين اقدام خود را نيز بپردازند، چرا که موضع جامعه جهانی در اين خصوص بسيار روشن است. اين اقدامات غير قابل قبول است و تحمل نمی‌شود.»

به دنبال آزمايش اتمی کره شمالی، اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا اين اقدام را محکوم کرده و آن را «نقض آشکار» قوانين بين‌الملل خواندند. چين به عنوان متحد نزديک کره شمالی نيز از اعضای دايم شورای امنيت به شمار می‌آيد.

کره شمالی يک روز پس از آزمايش اتمی خود دو موشک کوتاه‌برد هم آزمايش کرده بود.

در اين ميان به گفته نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، اعضای شورای امنيت به دنبال تصويب بيانيه غير الزام آور خود در محکوميت اقدامات پيونگ‌يانگ هم اکنون برای تصويب قطعنامه‌ای شديد الحن و الزام‌آور تلاش می‌کنند.

خانم رايس از مجازات‌های اقتصادی به عنوان بخشی از تدابير پيش بينی شده برای پاسخ دادن به آزمايش اتمی کره شمالی خبر داده است.

کره شمالی نخستين آزمايش هسته‌ای خود را در سال اکتبر سال ۲۰۰۶ انجام داده بود. حدود يک ماه پيش پس از آن که شورای امنيت سازمان ملل، کره شمالی را به سبب آزمايش يک موشک دوربرد محکوم و تحريم‌های اين کشور را افزايش داد، پيونگ‌يانگ تهديد کرد، آزمايش سلاح‌های هسته‌ای خود را ادامه خواهد داد.

کره شمالی در سال ۲۰۰۸ پذيرفته بود در ازای دريافت کمک‌های اقتصادی برنامه هسته‌ای نظامی خود را متوقف سازد. اما به دنبال بروز اختلاف نظرها در زمينه اجرای اين توافق کره شمالی بازرسان بين‌المللی را اخراج و برنامه اتمی خود را از سر گرفت.

پيونگ يانگ می‌گويد که پلوتونيوم لازم را برای ساخت حدود هفت بمب اتمی توليد کرده است.

در حالی که تلاش اعضای شورای امنيت برای صدور قطعنامه عليه کره شمالی ادامه دارد، کشورهای روسيه، فرانسه و ژاپن آمادگی خود را برای گسترش تحريم‌ها عليه پيونگ‌يانگ اعلام کرده‌اند.

با اين حال خبرگزاری رويترز به نقل از تحليل‌گران سياسی می‌نويسد، بعيد است همسايه بزرگ کره شمالی يعنی چين از اقدامی جدی عليه اين کشور حمايت کند.

ژان پير لاکارويکس، معاون سفير فرانسه در سازمان ملل متحد، در اين باره گفته است، پاريس خواهان تصويب قطعنامه تازه ای است که شامل تحريم های جديد باشد. چرا که چنين رفتاری بهايی دارد و بايد هزينه چنين رويکردی پرداخته شود.

کره شمالی روز دو شنبه دومين آزمايش هسته ای خود طی دو سال و نيم گذشته را انجام داد. دومين آزمايش اتمی کره شمالی واکنش تند قدرت‌های منطقه‌ای را به دنبال داشت و باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا نيز برنامه اتمی پيونگ يانگ را «تهديدی برای امنيت بين‌المللی» خواند.
XS
SM
MD
LG