لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

پشتیبانی اوباما از استقلال فلسطین در دیدار با عباس


 دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان در واشینگتن
دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان در واشینگتن
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در دیدار با محمود عباس، رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی گفت: « راهکار دو ملت، دو کشور منفعت اسرائیل نیز هست و قصد ندارد جدول زمانی مصنوعی برای استقلال فلسطین تعیین کند. »

باراک اوباما، اسرائیل را نیز به قطع شهرک سازی فرا خواند و از فلسطینی‌ها هم خواست که امنیت در کرانه باختری را تقویت کنند.

رئیس جمهوری آمریکا کشورهای عرب را هم فرا خواند که به تعهدات خود برای پیشبرد صلح و اعتماد آفرینی پایبندی نشان دهند.

ده روز پس از مذاکرات باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه با رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی دیدار کرد و درپی گفتگوهای دو نفره، تیم های دو رهبر نیز به مذاکرات پیوستند.

آقای اوباما در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت که «اطمینان دارد که اسرائیل اهمیت راهکار دو کشور را برای منافع امنیتی خود درک می‌کند، و افزود «نمی توان فرصت را از دست داد.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که وی «به وجود دو کشور اسرائیلی و فلسطینی در جوار یکدیگر، عمیقا ایمان دارد و به طرفین، امنیتی را که به آن نیازمند هستند، خواهد بخشید.»

آقای اوباما ازمحمود عباس که «شریک این اندیشه هاست»، سپاسگزاری کرد، و گفت: «هنگامی که نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در آمریکا بود، به او گفتم که نقشه راه منافع اسرائیل را به پیش می‌برد، در راستای منافع فلسطینی‌هاست و منفعت آمریکائی‌ها را نیز تامین می کند.»

باراک اوباما همچنین گفت: «اگر اسرائیل منافع راهبردی خود را در دراز مدت بسنجد، ایمان دارم که راه حل دو کشور برای اسرائیل و امنیت آن خوب است.»

رئیس جمهوری آمریکا روبه آقای عباس کرد و گفت: «من درک می‌کنم که چرا اسرائیل تا این حد نگران موضوع‌های امنیتی است و باید این نگرانی‌هایش را برطرف کرد»، و حکومت فلسطینی را فرا خواند که «تحریکات ضد اسرائیلی درکرانه باختری را از بین ببرد.»

وی آمریکا را «دوست پراهمیت اسرائیل» نامید و گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان دهیم که اسرائیل، امن می‌ماند و از دفاع برخوردار است و بهترین راه برای تامین این هدف‌ها، آماده کردن شرائط برای استقلال کشور فلسطین است.»

اوباما تاکید کرد که دولت آمریکا با روحیه‌ای قاطع و با پیگیری زیاد، صلح را به پیش خواهد برد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت به فشاری که بر محمود عباس در صحنه داخلی فلسطینی، برای تشکیل دولت وحدت ملی (با مشارکت دو جنبش رقیب فتح و حماس) وارد می‌شود، آگاهی دارد.

آقای اوباما گفت: «آمادگی آقای عباس برای پایبندی به تعهداتش درقبال فلسطینی‌ها، مایه احترام است اما چنین دولتی (دولت وحدت ملی) باید شرائط کمیسیون بین‌المللی چهارجانبه حامی صلح خاورمیانه را اجابت کند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت اگردولت فلسطینی اسرائیل را به رسمیت نشناسد و به تعهدات خود در این زمینه پایبندی نشان ندهد، به سختی بتوان صلح را در افق دید.

محمود عباس گفت تشکیلات فلسطینی از به تعهدات خود وفادار است و باوردارد که جهان عربی و اسلامی نیز همگی به صلح متعهدند.

آقای عباس گفت: «اگر اسرائیل از زمین‌های فلسطینی، سوری و لبنانی عقب نشینی کند، جهان عربی آماده عادی سازی مناسبات خود با اسرائیل است.»

آقای عباس گفت «زمان، نقشی محوری در روند صلح دارد و باید از هر دقیقه و هر ساعت آن بهره گرفت تا صلح را به پیش برد» اما تاکید کرد که حکومت فلسطینی مذاکرات با اسرائیل را از سرنمی‌گیرد تا ابتدا دولت نتانیاهو استقلال فلسطین را بپذیرد.

صائب عریقات مقام ارشد فلسطینی ازمذاکرات آقای عباس با رئیس جمهوری آمریکا ابراز خرسندی کرد و گفت، «ما رویای مشترکی داریم.»

دیدار اوباما با محمود عباس یک هفته پیش از سفر رئیس جمهوری آمریکا به مصر و عربستان صورت گرفته است. همزمان، اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز دوشنبه به آمریکا می‌رود.

اسرائیل پنجشنبه درخواست قاطع وزیرخارجه آمریکا را برای قطع هرگونه خانه سازی و گسترش شهرک‌های یهودی در کرانه باختری رد کرد.
XS
SM
MD
LG