لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

وزير خارجه اسرائيل برای گفت و گو درباره ايران به مسکو می رود


اویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل
اویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل
وزارت خارجه اسرائیل با صدور بیانیه‌ای از سفر قریب‌الوقوع اویگدور لیبرمن به روسیه برای رایزنی درمورد مناسبات دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است که اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، روز دوشنبه برای یک دیدار رسمی به مسکو خواهد رفت.

این نخستین سفر اویگدور لیبرمن پس از تصدی وزارت خارجه اسرائیل به روسیه است.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده است که لیبرمن در سفر خود با دمیتری مدودیف رئیس‌جمهوری و ولادیمیر پوتین نخست وزیر و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد داشت. برپایه این اعلام، وزیر خارجه اسرائیل با دیگر مقام‌ها و جامعه یهودیان روسیه نیز ملاقات خواهد داشت.

در بیانیه وزارت خارجه اسرائیل آمده است در ملاقات اویگدور لیبرمن با همتای خود، وزیر خارجه اسرائیل پروتکلی را به امضا خواهد رساند که دربرگیرنده فهرستی طولانی از مذاکر‌ه‌‌های دو طرف است که قرار است در آینده به مرحله اجرا دربیاید.

وزارت خارجه اسرائیل می‌افزاید که « اویگدور لیبرمن در این سفر به موضوعاتی نظیر توسعه سیاسی و تهدیدهای منطقه‌ای نیز خواهد پرداخت.»

ایجاد «دیالوگ راهبردی دوجانبه» میان اسرائیل و روسیه از دیگر موضوعاتی است که برپایه اعلام وزارت خارجه اسرائیل از سوی طرف اسرائیلی به آن پرداخته خواهد شد.

وزارت خارجه اسرائیل می‌افزاید که پس از سفر به روسیه، اویگدور لیبرمن روز پنجشنبه به مینسک پایتخت بلاروس رفته و با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری و سرگئی ماتینوف، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

برپایه اعلام این وزارتخانه، وزیر خارجه اسرائیل در بلاروس به همکاری‌های ‌دوجانبه و از جمله مناسبات فرهنگی و اقتصادی خواهد پرداخت و نگرانی اسرائیل نسبت به «تهدید ایران» را به اطلاع مقام‌های بلاروس خواهد رساند.

از سوی دیگر آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که سفر وزیر خارجه اسرائیل به روسیه به ارتقای مناسبات دوجانبه بینجامد.

روسیه شریک عمده تجاری و نظامی ایران است و‌هم‌اکنون در حال تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر است.

اسرائيل خواهان آن است که مسکو، با استفاده از اهرم تشديد فشارهای اقتصادی، ايران را وادار به توقف برنامه اتمی اش کند. مقامات ايران تا کنون بارها تاکيد کرده اند که حاضر به تعليق غنی سازی اورانيوم نيستند.

اسرائیل که ایران را تهدید استراتژیک خود در منطقه می‌داند و بارها اعلام کرده است که همه گزینه‌ها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران را مدنظر دارد و از ارتقای مناسبات نظامی تهران-مسکو ابراز ناخشنودی کرده است.

اسرائیل همواره از روسیه خواسته است که سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را به ایران تحویل ندهد.

سامانه پدافندی «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد. روسیه تاکنون سامانه پدافندی تور ام- ۱ را به ایران تحویل داه است. توانایی این سامانه از اس- ۳۰۰ کمتر است.

ایران برای بهبود مدیریت و افزایش توان پدافندی خود، در سال گذشته بخش پدافندی نیروی زمینی مستقل کرد و آن را تحت فرمان«قرارگاه پدافند هوایی»، قرار داد.
XS
SM
MD
LG