لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

احتمال قرار گرفتن جندالله در فهرست سیاه آمریکا


عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله
عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله
وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه هرگونه دخالت واشينگتن در بمب‌گذاری مسجد علی ابن ابیطالب زاهدان را، به شدت رد کرد.

مسئولیت این حمله را گروه جندالله، بر عهده گرفته است و اکنون روزنامه آمریکایی بوستون گلوب، از احتمال وارد کردن نام گروه جندالله در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا، خبر داده است.

برخی گزارش‌ها به نقل از مقام‌های آمریکایی حاکی از آن است که وزارت خارجه ایالات متحده، در نظر دارد تا گروه جندالله را در فهرست تروریستی خود قرار دهد.

اقدامی که در نظر روزنامه بوستون گلوب، پیامی آشتی‌جویانه از سوی دولت اوباما به ایران و تلاش کاخ سفید در برقراری روابط دیپلماتیک با تهران است.

ایران گروه جندالله را سازمانی تروریستی و مرتبط با القاعده می‌داند.

این گروه، که از مدتی پیش، خود را جنبش مقاموت مردمی ایران نام داده، از سال ۲۰۰۳ تاکنون، ده‌ها سرباز و گارد مرزی ایران را کشته است و مدعی است که در صدد احقاق حقوق اقلیت سنی بلوچ در ایران است.

بر پایه گزارش‌ها، جندالله که توسط شخصی با نام عبدالمالک ریگی رهبری می‌شود، مسئولیت انفجار مرگبار روز پنجشنبه مسجدی در زاهدان را بر عهده گرفته است.

پیشتر و در دوران زمامداری جرج بوش، مجله نیویورکر و همچنین شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز، در گزارش‌هایی گفته بودند که دولت آمریکا با جندالله تماس‌های داشته است و از این گروه‌ها، برای در تحت نظر گرفتن القاعده استفاده می‌کند.

هرچند، یکی از منابع خبری اصلی ای بی سی، پس از مدتی، فاقد اعتبار دانسته شد و دولت آمریکا نیز این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

تهران پیش از این، واشینگتن را به حمایت مالی از جندالله متهم کرده و آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سخنرانی نوروزی سال ۸۸ خود در مشهد گفت که ایران، از ارتباطاتی میان مقام‌های آمریکایی و شبه‌نظامیان بلوچ، آگاه شده است.

در واکنش به تحولات خونبار اخیر در زاهدان اما، یان کلی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با محکوم کردن حمله روز پنجشنبه گفت ایالات متحده، از تروریسم، به هر شکل آن درایران، حمایت نمی‌کند.

اکنون، با گرم‌تر شدن بازار حدس و گمان‌ها در این مورد که بن‌بست ۳۰ ساله روابط ایران و آمریکا چگونه برطرف خواهد شد، برخی مقام‌های آمریکایی، معتقدند که کاخ سفید باید، برای نشان دادن حسن نیت آمریکا به ایران، گروه جندالله را در فهرست تروریستی خود قرار دهد.

مارک گَسی یوروفسکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه ایالتی لوییزیانا که در دانشگاه تهران نیز تدریس کرده می‌گوید: «این اقدام آمریکا، حرکتی مهم محسوب خواهد شد چراکه نشان می‌دهد واشینگتن هر گونه ارتباط با جندالله را عملأ رد می‌کند».

در نظر برخی دیگر هر چند این اقدام، امتیازی زود هنگام به حکومتی است که تاکنون، دست رد به اقدامات آشتی‌جویانه دولت آمریکا زده است.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند روند تروریستی شناختن یک گروه، مستلزم این نیست که آن گروه، حتماً به منافع یکی از متحدان واشینگتن ضربه بزند.

اگر گروهی، امنیت شهروندان آمریکایی، روابط خارجی و دفاعی و یا منافع اقتصادی ایالات متحده را تهدید کند، نیز مشمول فهرست تروریستی خواهد شد.

بوستون گلوب، به نقل از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌نویسد، معیارهای کنونی آنقدر گسترده هست که بتوان به نحوی استدلال کرد، از آنجا که ثبات ایران هم راستا با منافع آمریکاست، پس باید جندالله را مشمول فهرست تروریستی آمریکا دانست.

روزنامه بوستون گلوب به نقل از یک مقام وزارت خارجه نوشت نیمی از روند تروریستی دانستن گروه جندالله، طی شده است.

اما در نظر مقامی دیگر در وزارت خارجه، این روند در جریان است اما ممکن است هرگز به نتیجه نرسد.

اگر این اقدام واشینگتن عملی شود، شهروندان، شرکت ها و آژانس های دولتی آمریکااز حمایت از این گروه منع خواهند شد.

گزینه‌ای دیگر این خواهد بود تا جندالله در فهرست بلند بالای سازمان تروریستی مورد نظر وزارت دارایی آمریکا قرار گیرد. در این صورت دارایی‌های جندالله مسدود و یا پیگیری خواهد شد.

سال گذشته، وزارت خارجه آمریکا، تصمیم گرفت تا سازمان مجاهدین خلق ِ مستقر در عراق را، علی رغم خواست اتحادیه اروپا، همچنان در فهرست تروریستی نگه دارد.

بهمن ماه گذشته نیز، وزارت خزانه‌داری آمريکا، حزب حيات آزاد کردستان موسوم به پژاک را که عليه نظام جمهوری اسلامی ايران فعاليت می‌کند، يک گروه تروريستی دانست.

تاکنون، ایران و آمریکا، در مناطق بلوچستان ایران و پاکستان، هر یک به طور جداگانه درگیر جنگ بوده‌اند. آمریکا و متحدانش علیه القاعده و طالبان در پاکستان و جمهوری اسلامی نیز علیه جندالله در ایران.

جندالله، در میان هم قومیت‌های خود در آن سوی مرز و خاک پاکستان نیز، هوادارانی دارد و با عبور از مرز مشترک، به منظور انجام عملیات تروریستی، وارد ایران می شود، همانگونه که طالبان پاکستان در افغانستان عمل می‌کند.
XS
SM
MD
LG