لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

سفر اوباما به مصر؛ «ترمیم رابطه با دنیای اسلام»


 ديدار رئيس جمهوری آمريکا با حسنی مبارک در کاخ رياست جمهوری مصر، قاهره پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸
ديدار رئيس جمهوری آمريکا با حسنی مبارک در کاخ رياست جمهوری مصر، قاهره پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه در مرحله دوم سفر منطقه‌ای خود، وارد قاهره پایتخت مصر شد.

آقای اوباما قرار است در این سفر که هدف از آن ترميم روابط جهان اسلام با آمريکا عنون شده است، در دانشگاه قاهره به ایراد سخن بپردازد.

سخنرانی اوباما در ساعت ۱۴ به وقت تهران، به طور مستقیم از رادیو فردا پخش خواهد شد و شنوندگان رادیو فردا می‌توانند از طریق برنامه ویژه‌ای که در همین ارتباط تدارک دیده شده، از ارزیابی تحلیلگران در خصوص سخنان آقای اوباما آگاهی یابند.

آنطور که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشته است آقای اوباما با آگاهی از انتظار زيادی که از اين سخنرانی می‌رود، با همراهی مشاوران خود چندين ماه را صرف رايزنی و مشاوره بر سر محتوای اين سخنرانی با مجموعه‌ای از متخصصان و کارشناسان از روحانيون گرفته تا تجار و سوداگران عرب تا انديشمندان ايرانی، کرده‌است.

رئيس جمهوری آمريکا پیشتر در نخستين توقف خود در اين سفر، چهارشنبه بعدازظهر را به ملاقات و مذاکره با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی، کشوری که مقدس‌ترين اماکن دينی اسلام را در خود جای داده است، گذراند.

آقای اوباما به هنگام قدم گذاشتن بر خاک عربستان اظهار داشت: «من برای سفر خود به خاستگاه اسلام اهمیت زیادی قائلم».

برای حصول اطمينان از رسيدن پيام آقای اوباما به مخاطبان‌اش، وب سايتی به زبان‌های عربی، فارسی، اردو و انگليسی ساخته شده تا کسانی که خارج از خاک آمريکا هستند بتوانند از طريق اس‌ام‌اس متن سخنرانی را دريافت دارند. وزارت امور خارجه آمريکا قرار است اين سخنرانی را به ۱۳ زبان زنده دنيا ترجمه کند.

با اين همه چهارشنبه شب، آقای اوباما در مسير رفتن به محل اقامتی که مقام‌های عربستان برای وی در «مزرعه الجنادریة» تدارک ديده بودند، به مشاوران خود گفته است که می‌خواهد که در طول شب دوباره در مورد متن سخنرانی خود فکر کند و نسخه نهايی آن را صبح پنجشنبه آماده خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته مشاوران آقای اوباما متن مقدماتی سخنرانی را آماده و به وی ارائه دادند، اما به نوشته روزنامه نيويورک تايمز هر بار با اين پرسش از جانب رئيس جمهوری آمريکا مواجه شدند «آيا اطمينان داريم که آراء مسلمانان را به خوبی دريافت کرده‌ايم؟»

حتی در زمان پرواز به عربستان، در زمانی که بيشتر سرنشينان هواپيما حامل رئيس جمهوری آمريکا در خواب بودند وی مشغول مطالعه و علامت‌گذاری بر روی متن سخنرانی خود بود.

ملک عبدالله در مراسم اهدای مدال طلايی که در عربستان به «گردن‌آويز ملک عبدالعزيز» معروف است خطاب به رئيس جمهوری آمريکا گفت: «مايلم بهترين آرزوهای خود را به مردم مهربان آمريکا ابراز کنم، مردمی که مردی شاخص را به نمايندگی خود برگزيدند، مردی که شايستگی مقامی که در آن است را دارد‌».

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که تمام جزئیات سفر خود به خاورمیانه را به دقت مدنظر دارد، به زبان عربی پاسخ داد: «شکرا»
XS
SM
MD
LG