لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

اوباما انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را به تعویق انداخت


باراک اوباما
باراک اوباما
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، اجرای «قانون انتقال سفارتخانه آمریکا دراسرائیل، از شهر تل آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس)» را برای شش ماه دیگر به تعویق انداخت.

بدین ترتیب، باراک اوباما به شیوه دیرین دو رئیس جمهوری پیشین آمریکا در این باره ادامه داده است. جرج بوش نیز که اکثرا بی‌قید و شرط از اسرائیل حمایت می‌کرد، هر شش ماه یک بار درنامه‌ای توضیح می‌داد که توشیح «قانون انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم» را به تعویق می‌اندازد.

امضای این نامه‌های «تعویق شش ماهه» از هنگامی آغاز شد که کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که دولت واشنگتن را به انتقال سفارتخانه خود به اورشلیم ملزم می‌کند.

این قانون در سال ۱۹۹۵، در اوج موفقیت‌های روند صلح خاورمیانه، در زمان حیات اسحاق رابین، و به عنوان «پاداش» پیشبرد صلح اسرائیل با یاسرعرفات و اردن تصویب شد.

طبق قانون کنگره می‌بایست سفارت آمریکا که در دهه‌های اخیر در تل آویو بوده، از ۳۱ مه ۱۹۹۹ به بیت‌المقدس انتقال می‌یافت.

اما بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا، توصیه کرد که این انتقال به بعد از حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی موکول شود، «تا به دخالت آمریکا در تعیین واقعیات در اورشلیم» تعبیر نشود.

اسرائیل می‌گوید که بیت‌المقدس پایتخت آن کشور است، اما فلسطینی‌ها خواهان آن هستند که شرق بیت‌المقدس پایتخت کشورمستقل موعود آنها باشد.

آمریکا اکنون در شرق و غرب بیت‌المقدس دو کنسولگری دارد، و تمامی کشورهایی نیز که دراین شهر سفارت داشتند، در سال‌های اخیر سفارت خود را به تل آویو منتقل کردند.

دراین میان، تنش آمریکا و اسرائیل بر سر آبادی‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری ادامه دارد.

جرج میچل فرستاده ویژه دولت آمریکا که در روزهای آینده وارد منطقه می‌شود، جمعه در دیدار با یهودیان آمریکا گفت «دولت‌های اسرائیل مدت‌های مدید درمورد شهرک سازی‌ها به آمریکا دروغ گفته‌اند.»
هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا، شامگاه جمعه تکرارکرده و گفت که اسرائیل باید به هرگونه ساخت و ساز در سرزمین‌های مورد نزاع با فلسطینی‌ها پایان دهد.

باراک اوباما نیز درسخنرانی پنجشنبه خود در قاهره برای جهان عرب و اسلامی، برلزوم قطع خانه سازی یهودیان درکرانه باختری تاکید نهاد.

اما دولت اسرائیل در پاسخ گفته است که «اگر اوباما اسرائیل را به اجرای تعهدات دولت‌های پیشین فرا می خواند، آمریکا نیز باید تعهدات دولت‌های پیشین واشنگتن را رعایت کند.»


مقامات اسرائیل می‌گویند که جرج بوش تعهد داده بود که گسترش خانه سازی در چارچوب آبادی های یهودی نشین کنونی در ساحل غربی را برسمیت می‌شناسد.

ولی خانم کلینتون در نشست خبری، پس از دیدار با وزیر خارجه ترکیه در واشنگتن، گفت «آمریکا هیچ سند مکتوبی در مورد چنین تعهدی از سوی دولت قبلی خود ندارد.»

آمریکا می‌گوید دولت اسرائیل از یک نامه جرج بوش به آریل شارون نخست وزیر وقت اسرائیل، درک اشتباه دارد.

جرج میچل فرستاده ویژه دولت آمریکا که در روزهای آینده وارد منطقه می‌شود، جمعه در دیدار با یهودیان آمریکا گفت «دولت‌های اسرائیل مدت‌های مدید درمورد شهرک سازی‌ها به آمریکا دروغ گفته‌اند.»
XS
SM
MD
LG