لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

« افزایش اعتیاد به کراک در ایران»


 دستگیر چند معتاد به مواد مخدر در جنوب تهران
دستگیر چند معتاد به مواد مخدر در جنوب تهران
مجری طرح ارزيابی وضعيت اعتياد در ایران نسبت به افزایش ميزان مصرف ماده مخدر کراک در مقايسه با ساير انواع مواد مخدر هشدار داد.

دکتر حسن رفيعی روز يکشنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت: « بر اساس آخرين پژوهش‌های انجام شده در حال حاضر بيش از ۲۶ درصد از معتادان در ايران ماده مخدر کراک مصرف می‌کنند.»

مجری طرح ارزيابی وضعيت اعتياد در ايران با اشاره به آمارهای رسمی در مورد شمار معتادان افزود: «با احتساب جمعيت پايه يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفری معتادان شناخته شده در کشور، شمار معتادان به کراک به بيش از ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.»

دکتر حسن رفيعی با تاکيد بر خطرناک بودن مصرف کراک و نيز با اشاره به افزايش شمار مصرف کنندگان اين ماده مخدر خواستار انجام روشنگری در زمينه پيامدهای‌ مصرف کراک در ميان جوانان شد.

همچنين هفته پييش آقای هومان نارنجيها، مدير کل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر، نيز با اعلام اين که نزديک ۲۷ درصد معتادان در ايران کراک مصرف می‌کنند، خواستار مبارزه جدی‌تر با گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی در ايران شده بود.

ه گفته کارشناسان عوارض ناشی از اعتياد به کراک خيلی زودتر از ساير مواد مخدر در فرد معتاد ظاهر می‌شود که از جمله آن می‌توان به آسيب وارد آمدن به کبد و طحال فرد معتاد اشاره کرد. اين عوارض معمولاً در همان سال نخست اعتياد به کراک ظاهر می‌شوند.
آقای هومان نارنجيها در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: «علاوه بر اين ۳۴ درصد از معتادان کشور ترياک، ۴ درصد شيشه، ۲ درصد حشيش، ۵ درصد شيره ترياک و سوخته، ۱.۲ درصد داروهای اعتياد آور موجود در بازار مانند استامينوفن کديين و ترامادول و بقيه نيز موادی ديگر مانند هرويين مصرف می‌کنند.»

ماده مخدر کراک که در ايران با عنوان کراک ايرانی يا افغان شناخته می‌شود، نوعی هرويين فشرده با ناخالصی بسيار زياد است که به دليل قيمت پايين، دسترسی آسان و روش مصرف ساده‌تر آن در مقايسه با ساير مواد مخدر بيشتر مورد توجه معتادان جوان قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان عوارض ناشی از اعتياد به کراک خيلی زودتر از ساير مواد مخدر در فرد معتاد ظاهر می‌شود که از جمله آن می‌توان به آسيب وارد آمدن به کبد و طحال فرد معتاد اشاره کرد. اين عوارض معمولاً در همان سال نخست اعتياد به کراک ظاهر می‌شوند.

«کراک، مهم ترین دلمشغولی پلیس»

جواد کاشفی، معاون پليس مبارزه با مواد مخدر استان تهران، نيز بهمن ‌ماه گذشته کراک را اصلی‌ترين دغدغه پليس مواد مخدر دانست و گفت: «تغيير مصرف مواد به سمت کراک و شيشه نگرانی‌های پليس را عميق‌تر کرده است.»

مجيد ابهری، استاد آسيب‌شناسی اجتماعی، به خبرگزاری‌های ايران گفته است: «بيشترين مصرف‌کنندگان کراک جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند و دو درصد جوانان ايرانی سابقه مصرف تفننی کراک را دارند.»

به گفته آقای ابهری، کراک «با پايه آمفتامين و ترکيبی از مواد مخدر و مواد شيميايی خطرناک است که از تغليظ هروئين و اسيدهای لوله‌بازکن در مخروبه‌ها و محيط‌های آلوده توليد می‌شود و ۱۵۰ برابر هروئين قدرت تخريبی روی مغز دارد.»

در همين حال مدير کل مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامی ميزان کشفيات ماده مخدر کراک در سال ۸۷ را سه تن و ۱۵۰ کيلوگرم اعلام کرده است.

حميدرضا حسين‌آبادی در عين حال گفته است با اين که «مقادير بالايی از اين گونه مواد کشف و ضبط می‌شود، اما طولی نمی‌کشد که در هر نقطه‌ای از سطح شهر اثرات آن را می‌بينيم.»
XS
SM
MD
LG