لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

دستگيری ۸۸ نفر در زاهدان


مسجد على ابن ابيطالب شهر زاهدان
مسجد على ابن ابيطالب شهر زاهدان
محمد مرزیه، دادستان شهرستان زاهدان روز یکشنبه اعلام کرد که « در اغتشاشات اخير زاهدان ۵۸ ايرانی و ۳۰ افغان دستگير شدند.»

محمد مرزيه در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه رسمی دانشجویان ایران،ايسنا، گفت: ۵۸ نفر ايرانی به اتهام مشارکت در اغتشاش، آتش‌سوزی، تخريب، سرقت منازل و ضرب و شتم بعد از درگيری‌های اخير زاهدان بازداشت شدند.

این سخنان در حالی بیان می شود که پس از انفجار يک بمب در مسجد على ابن ابيطالب شهر زاهدان، در روز هفتم خرداد، این شهر به مدت چند روز صحنه درگیری هایی بین سنی ها وشیعیان بود.

در این بمبگذاری که مسئولیت آن را گروه جندالله بر عهده گرفت، دست کم ۲۵ نفر كشته و بيش از ۱۴۰ نفر زخمى شدند. دولت ایران این گروه را تروریست و در ارتباط با القاعده می داند در حالی که جندالله ادعا می کند از حقوق اقلیت سنی دفاع می کند. جندالله پیشتر به نیروهای نظامی و افراد غیرنظامی در ایران حمله کرده است.

مقامات ایرانی در زاهدان سه نفر را دو روز پس از این انفجار، به اتهام این بمبگذاری اعدام کردند.

محمد مرزیه، همچنین اعلام کرد که ۳۰ نفر از اتباع بيگانه‌ غير مجاز که با سوءاستفاده از موج ايجاد شده به تخريب و شرکت در اغتشاش دست زده و بازداشت شده اند.

دادستان زاهدان افزود : «در جريان اين درگيری‌ها موسسه‌ی صندوق مهررضا نيز آتش زده بودند و شش نفر از هموطنان‌مان در اين آتش‌سوزی کشته شده بودند.»

تلويزيونی دولتی پرس تی ‌وی، پیشتر اعلام کرده بود که در آتش سوزی شعبه مؤسسه مالی مهر در زاهدان، پنج نفر جان خود را از دست داده اند.

در گزارش وب سايت اين شبکه تلويزيونی آمده بود که اين پنج نفر جملگی از کارکنان مؤسسه مالی و اعتباری مهر بوده‌اند.

آقای مرزیه همچنین گفت که «در حادثه‌ ترور محافظ امام جمعه هيچ كس كشته نشده و اين سوء قصد به امام جمعه در حد ايراد ضرب بوده كه دستور دستگيری افراد مظنون صادره شده و پرونده در مجتمع ويژه جرايم امنيتی استان در حال رسيدگی است.»
XS
SM
MD
LG