لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۳

موسوی: به اعتراض‌های مدنی خود ادامه دهید


 میرحسین موسوی
میرحسین موسوی
میر حسین موسوی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با صدور بیانیه‌ای از هواداران خود خواست همچنان «به صورت مسالمت آمیز و با رعایت اصل عدم برخورد مخالفت‌های مدنی و قانونی خود را در سراسر کشور ادامه» دهند و نیروهای نظامی و انتظامی را دعوت کرد که علیه مردم به خشونت دست نزنند.

آقای موسوی که نتایج انتخابات روز ۲۲ خرداد را که به نفع محمود احمدی‌نژاد اعلام شده، غیرقابل قبول و «صحنه‌آرایی» خوانده است، با اشاره به اعتراض‌های گسترده در ایران در بیانیه خود آورده است: «از سراسر کشور اخبار بسیاری در مورد وقوع اعتراض نسبت به نتایج اعلام شده برای انتخابات اخیر به اینجانب می‌رسد. اطمینان دارم که این واکنش‌ها نه به خاطر شخص من ، بلکه از سر نگرانی نسبت به روش جدیدی از زندگی سیاسی است که دارد بر کشور ما تحمیل می‌شود.»

آخرین نخست وزیر ایران می‌افزاید: «اقداماتی که در طی این چند روز شاهد آن بوده‌ایم تاکنون در جمهوری اسلامی سابقه نداشته است. اگر مردم با اضطراب تحولات فعلی را دنبال می‌کنند به خاطر نگرانی شدیدی است که نسبت به در خطر قرار گرفتن دستاوردهای عظیم انقلاب خود دارند. کسانی که با تخلفات بسیار، نتایج غیر قابل باوری را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند، اینک در صدد تثبیت آن نتایج و شروع دوره ی جدید از تاریخ کشور ما هستند.»

این نامزد اصلاح طلب که خود را پیروز انتخابات می‌داند، تصریح کرده است: «اینجانب در طول انتخابات به کرات از خطرات قانون گریزی سخن گفتم و تاکید کردم که چنین شیوه‌ای ممکن است به استبداد و دیکتاتوری بیانجامد، و امروز ملت ما در نقطه ای قرار گرفته است که این دورنما را لمس می‌کند.»

آقای موسوی با بیان اینکه «ما به عنوان کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن پایبندیم اصل ولایت فقیه را یکی از ارکان این نظام می‌دانیم و حرکت سیاسی را در چارچوب‌های قانونی دنبال می‌کنیم» ابراز امیدواری می‌کند که «روند آتی حوادث نادرست بودن این برداشت را نشان دهد.»

این نامزد اصلاح‌طلب سپس «هشدار» می‌دهد که « در این کشور هیچ یک از کسانی که به انقلاب اسلامی علاقه دارند چنین روندی را نخواهند پذیرفت این چیزی است که خون صدها هزار شهید ما را به مسئولیت پذیری در قبال آن فرا می‌خواند.»

میرحسین موسوی که بسیاری از اعضای ستادهای انتخاباتی‌اش تاکنون بازداشت شده‌اند، و جلوی اطلاع‌رسانی رسانه‌ای وی گرفته شده، اعلام کرده است که روز شنبه طی نامه‌ای تقاضای خود را مبنی بر ابطال نتایج انتخابات اخیر را به شورای نگهبان ارایه است و این کار را «تنها راه حل برای بازگشت اعتماد عمومی و حمایت مردم از دولت» دانسته است.

میرحسین خطاب به هوادارن خود می‌گوید: «توصیه موکد و مجدد این خدمتگزار شما آن است که به صورت مسالمت آمیز و با رعایت اصل عدم برخورد مخالفت‌های مدنی و قانونی خود را در سراسر کشور ادامه دهید.»

میر حسین موسوی در ادامه خاطرنشان می‌کند که از مسئولان درخواست شده است که «مجوز برگزاری یک راهپیمایی بزرگ در تمامی شهرهای کشوربه ما داده شود تا در طی آن مردم فرصتی برای نمایش مخالفت خود با شیوه برگزاری انتخابات و نتایج آن پیدا کنند. موافقت مسولان با این امر می‌تواند بهترین راه حل برای مهار هیجانات فعلی باشد.»

وی همچنین از طرفدارانش دعوت کرده که «از رنگ سبز که نماد معنویت و آزادی و عقلانیت دینی و مداراست و شعار الله اکبر که حاکی از ریشه‌های انقلابی ماست» دست بر ندارند.

به گفته موسوی رنگ سبز و شعار الله اکبر «همچنان وحدت‌بخش صفوف ملت ما و بهترین وسیله ارتباط دل‌ها و خواسته‌های ما با هم خواهد بود.»

این نامزد اصلاح طلب در توصیف محدودیت‌های اعمال شده بر وی می‌گوید: «متاسفانه تلاش گسترده‌ای برای قطع تمامی امکاناتی ارتباطی ما با هم صورت می‌گیرد و به این نکته توجه نمی‌شود که قطع این مجاری تنها منجر به آن خواهد شد که واکنش‌های موجود از شکلی هدفمند و مهار شده تغییر ماهیت پیدا کند و خدای ناکرده به حرکات کور تبدیل شود.»

آقای موسوی در ادامه ابراز اطمینان کرده است که «خلاقیت» طرفدارانش «راه‌حل‌های ارتباطی جدید و موثری را برای ارتباط هواداران پایه‌ریزی خواهد کرد.

میرحسین موسوی در پایان به نیروهای نظامی و انتظامی نیز توصیه کرده است که علیه مردم دست به خشونت نزنند.

آقای موسوی تصریح می‌کند: «به عنوان یک علاقمند به نیروی انتظامی توصیه می‌کنم از برخورد خشن با حرکت‌های خودجوش مردم خودداری کند و اجازه ندهد که اعتماد مردم نسبت به این نهاد ارزشمند خدشه دار شود. این مردم برای احقاق حقوق خود و حقوق شما در صحنه حاضر شده‌اند و برادران و خواهران شما هستند. قدرت نیروهای نظامی و انتظامی کشور ما همواره در وحدت آنها با مردم بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG