لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

«نگرانی از سرنوشت بازداشت‌شدگان اخیر»


 یگان ويژه در خیابان‌های تهران، روز یکشنبه ۱۴ ژوئن
یگان ويژه در خیابان‌های تهران، روز یکشنبه ۱۴ ژوئن
پس از موج دستگیر‌های اخیر، ‌فعالان سیاسی، خانواده‌ها و دوستان دستگیر شدگان این افراد ، نسبت به سرنوشت آنها ابراز نگرانی‌ می‌کنند.

همزمان با اعلام پيروزى محمود احمدى‌نژاد در انتخابات بیست و دوم خرداد، بنا به برخی گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و روزنامه‌گار در ایران بازداشت شدند.

بنا به گزارش‌های رسيده از تهران، از ميان ده‌ها نفر از فعالان سياسی و روزنامه‌نگار كه در روزهای اخير دستگیر شده‌اند، بسياری هنوز در بازداشت به سر می‌برند و اخبار ضد و نقيضی در مورد وضعیت آنها به گوش می‌‌رسد.

در همین زمینه، به طور خاص نزدیکان و دوستان، بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده، دو عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در تماس با رادیو فردا در مورد سرنوشت باین دو ابراز نگرانی کرده‌اند.

مصطفی تاج‌زاده روز شنبه یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات در جلسه حزب مشارکت به همراه دیگر جمعی دیگر از اعضای حزب بازداشت شد. بهزاد نبوی نیز در همین روز در خانه خود به دست ماموران امنیتی دستگیر شد.

در میان دستگیر شدگان اعضای ارشد حزب مشارکت محسن میردامادی، دبیر کل کنونی و محمد رضا خاتمی، دبیر کل پیشین این حزب نیز وجود داشتند که با وساطت برخی از مقامات جمهوری اسلامی به همراه برخی دیگر آزاد شدند.


پس از اعلام نتایج انتخابات، احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و از اعضای ستاد مرکزی کروبی نیز بازداشت شد. مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی دوشنبه شب در تماس با رادیو فردا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این روزنامه‌گار نحوه دستگیری وی را شرح داد.

خانم محمدی به رادیو فردا گفت که ماموران امنیتی با عنوان پیک موتوری زنگ خانه را زده و از آنجا که آقای زیدآبادی در خانه نبود، بیرون خانه منتظر مانده بودند، تا او را هنگام بازگشت به خانه دستگیر کنند.

به گفته خانم زیدآبادی، رضا علیجانی، فعال ملی-مذهبی، که وی نیز پس از انتخابات دستگیر شده بود، پس از آزادی به خانواده زیدآبادی اطلاع داده است که صدای این روزنامه‌نگار را در زندان شنیده است.

درهمین حال روز دوشنبه ماموران امنیتی به منزل علی مزروعی و حمیدرضا جلایی‌پور با حکم جلب وارد شده و با تفتیش منزل این دو پرداخته‌اند و ازآنجا که این دو فعال سیاسی در خانه نبوده‌اند موفق به دستگیری آنها نشده‌آند.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، نیز روز یکشنبه بازداشت شده است که از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

موج دستگیری‌های پس از انتخابات، به شهر اصفهان نیز رسیده است؛ برپایه گزارش‌های رسیده بيش از ده نفر از اعضای سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی،جبهه مشارکت و حزب همبستگی اصفهان یکشنبه شب در این شهر بازداشت شدند.

مهرداد بال افکن و حسين باستانی از اعضای ارشد سازمان مجاهدين انقلاب شهر اصفهان از جمله بازداشت شدگانی هستند که نام آنها گزارش شده است.

از سوی دیگر شمار نامعلومی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر که در آن محمود احمدی‌نژاد پیروز اعلام شد، دستگیر شده‌اند که از وضعیت آنها اطلاعات زیادی در دست نیست.
XS
SM
MD
LG