لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

کروبی به شورای نگهبان: با ابطال انتخابات بقای نظام را تضمين کنید


مهدی کروبی روز جمعه در نامه ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان گفته است : با ابطال انتخابات ۲۲ خرداد و برگزاری انتخابات مجدد اراده ملت را بپذيريد و بقای نظام را تضمين کنيد.

مهدی کروبی، يکی از نامزدها معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، در نامه خود نوشته است: «اگر شورای نگهبان به سياق گذشته خود عمل کند که به بهانه يک شام و ميهمانی و يا دادن چند قلم جنس از سوی يک نامزد راهيابی به مجلس در يک حوزه انتخابيه کوچک يا دخالت يک فرماندار، انتخابات را باطل اعلام می‌کرد اکنون با اين وعده‌های بزرگ و سوءاستفاده‌های بزرگ‌تر و توزيع پول از سوی مقامات بزرگ‌تر اگر شورای نگهبان کاری کمتر از ابطال کند در حقيقت مرتکب اشتباه بزرگی شده است».

در حالی نامه مهدی کروبی منتشر شده است که آيت الله علی خامنه ای در نماز جمعه با دفاع از نتايج انتخابات گفت: «جمهوری اسلامی اهل خيانت به آرای مردم نيست»

آيت الله خامنه ای افزوده است: «در کشور، سازوکار قانونی انتخابات به گونه‌ای است که اجازه تقلب نمی‌دهد، آن هم با ۱۱ ميليون تفاوت رای.»

مشخص نيست که نامه آقای کروبی پيش يا بعد از اظهارات آيت الله خامنه ای نوشته شده است. ولی اين بيانيه پس از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده است.

مهدی کروبی خطاب به شورای نگهبان نوشته است: « شما مهم‌ترين ظرفيت قانونی در اصلاح اين وضع هستيد که می‌توانيد با کم‌ترين هزينه، خواست ملت را برآورده سازيد. مبادا با نااميدی ملت از شورای نگهبان آن نگرانی تاريخی امام خمينی محقق شود که فرموده بود: مبادا روزی ملت عليه شورای نگهبان به خيابان‌ها بريزند».

این کاندیدای اصلاح طلب تصریح کرد: مردم معترض « تنها يک خواسته دارند و آن ابطال انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ و برگزاری يک انتخابات سالم و آزاد بدون سوءاستفاده از امکانات دولتی است. اين انتخابات زير نظر همين نهادهای فعلی برگزار خواهد شد و در آن هيچ چيزی جز يک ریيس جمهور تعيين نخواهد شد و معنای آن نيز هيچ چيزی جز تمکين نظام به رای ملت نخواهد بود.»

آقای کروبی در نامه خود از شورای نگهبان خواسته است: «با رای عادلانه درباره انتخابات و ابطال آن و برگزاری انتخابات مجدد اراده ملت را بپذيريد و بقای نظام را تضمين کنيد که اين به عدالت نزديکتر است».

مهدی کروبی در بخشی از نامه خود به ياد آوری خاطراتی از تااريخ انقلاب ۱۳۵۷ در ايران تاکيد کرده است که کسانی که در خيابان ها در حال اعتراض هستند، « عصاره ملتند و هيچ نيازی به نيروی خارجی ندارند»

آقای کروبی خطاب به شورای نگهبان نوشته است:«حتما به ياد داريد که محمدرضا پهلوی هم قيام مردم تبريز را در آستانه انقلاب اسلامی به توطئه بيگانگان نسبت می داد و می گفت اينان از خارج وارد ايران شده اند. حتما به خاطر داريد که محمدرضا پهلوی مخالفانش يعنی ما و شما را ارتجاع سرخ و سياه مي ناميد و BBC را عامل انقلاب اسلامی ايران می خواند».

وی افزوده است: «من به عنوان فردی که از سال ۱۳۴۱ به عنوان يکی از ياران امام خمينی برای جمهوريت و اسلاميت و آزادی در راه انقلاب اسلامی زندان رفته ام و شکنجه شده ام هشدار می دهم که توهين به ملت آتش خشم آنان را شعله ور می کند.»

راهپيمايی روز شنبه

در همين حال، مجمع روحانيون و حزب اعتماد ملی از مردم خواسته اند تا در روز شنبه در ميدان آزادی تجمع کنند.

اين در حالی است که مرتضی تمدن، استاندار تهران، در حاشيه نماز جمعه درباره راهپيمايی روز شنبه گفته است که مجوزی در اين زمينه صادر نشده است.
XS
SM
MD
LG