لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

خودداری موسوی و کروبی از شرکت در نشست شورای نگهبان


 مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری
مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات روز شنبه در نشست شورای نگهبان شرکت نکردند و این جلسه تنها با حضور محسن رضایی، دیگر رقیب محمود احمدی‌نژاد برگزار شد.

پیش از این شورای نگهبان از مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی دعوت کرده بود که در نشست روز شنبه شورای نگهبان حضور یابند تا شکایات آنها مورد بررسی قرار گیرد.

شورای نگهبان برای بازشماری تصادفی ۱۰درصد صندوق‌ها اعلام آمادگی کرده است.

با این حال علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه در عین اینکه گفت کاندیداهای معترض از مجاری قانونی خواسته‌ای خود را پیگیری کنند تصریح کرد که امکان ندارد «یازده میلیون» رای تقلب شده باشد و برای سومین بار و این بار به صریح‌ترین وجه بر صحت انتخابات تاکید کرد.

آیت‌ الله خامنه‌ای همچنین در روز جمعه احمدی‌نژاد را فردی دانست که به لحاظ فکری به وی نزدیک‌تر است. علی خامنه‌ای روز جمعه سه بار نیز هشدار داد که عواقب و مسئولیت خونریزی‌ها بر عهده افراد و «فرماندهان» اعتراض‌های اخیر است.

علی خامنه‌ای بلافاصله پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت کشور، و پیش از تایید شورای نگهبان، ریاست‌جمهوری وی را تایید کرد.

با این حال اصلاح طلبان بارها گفته‌اند که شورای نگهبان که شش نفر از فقهای آن از جمله احمدی جنتی که از سوی رهبری انتخاب شده‌اند، خود مظنون به عدم بی‌طرفی در انتخابات هستند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در آستانه برگزاری انتخبات در جمع ناظران انتخباتی به صراحت از محمود احمدی‌نژاد دفاع کرده بود و اصلا‌ح‌طلبان از آن به عنوان شاهد دیگری دال بر «جانبداری» این نهاد یاد کرده‌ بودند.

از سوی دیگر در حالی که وزارت کشور روند انتخابات ۲۲ خرداد را سالم اعلام کرده و رهبر جمهوری اسلامی نیز روز جمعه بر آن مهر تایید زد، شورای نگهبان نیز اعلام کرده است که ممکن است در برخی از حوزه‌ها صندوق‌ها را بازشماری کند.

با این حال مهدی کروبی و میرحسین موسوی گفته‌اند نظر به شواهدی که در اختیار دارند که به گفته آنها حکایت از تقلب چند میلیونی در انتخابات دارد تنها به ابطال انتخابات رضایت می‌دهند.

مهدی کروبی در نامه‌ای که روز جمعه منتشر شد، خطاب به شورای نگهبان نوشت: «با ابطال انتخابات ۲۲ خرداد و برگزاری انتخابات مجدد اراده ملت را بپذيريد و بقای نظام را تضمين کنيد.»

مهدی کروبی که خود نیز در تظاهرات اعتراضی به همراه میرحسین موسوی شرکت می‌کند تصریح کرده است که مردم «تنها يک خواسته دارند و آن ابطال انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ و برگزاری يک انتخابات سالم و آزاد بدون سوءاستفاده از امکانات دولتی است.»

شورای نگهبان در حالی از کاندیداهای معترض دعوت به شرکت در نشست مشترک کرده است که در جریان اعتراض‌های مردمی، چندین نفر به دست نیروی‌های بسیجی و امنیتی کشته، شمار نامعلومی نیز زخمی و بازداشت شده‌اند.

نیروی انتظامی نیز اعلام کرده است که ۴۰۰ نفر از مامورانش در روزهای گذشته در درگیری ها زخمی شده اند.

در همین حال برای هر چه تحت فشار قرار گرفتن میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دهها‌ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی حامی این دو کاندیدای اصلاح طلب بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG