لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

گروه هشت خواستار پایان خشونت علیه معترضان در ایران شد


وزرای خارجه گروه هشت در شهر تریسته ایتالیا
وزرای خارجه گروه هشت در شهر تریسته ایتالیا
گروه هشت روز جمعه در بیانیه‌ای از ایران خواست بی‌درنگ خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کند و «هرچه سریع‌تر» به بحران پیش آمده پایان دهد.

در بیانیه‌ وزیران خارجه بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده آمده است: «ما از رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران نگرانیم. ما کاملا به حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذاریم. در عین حال ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ایرانی شد، متاسفیم و از ایران می‌خواهیم به حقوق بنیادین بشر احترام بگذارد.»

هشت کشور صنعتی در ادامه می‌فزایند: «این بحران باید از راه گفت‌وگوی دموکراتیک و روش‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.»

گروه هشت همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا ابراز اطمینان دهند «که فرآیند این انتخابات نمایانگر اراده مردم ایران است.»

کشورهای غربی گروه هشت و از جمله ایتالیا، میزبان اجلاس گروه هشت، پیش از این خواستار صدور پیامی قاطع از سوی این گروه به جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراض‌های مردمی در روزهای گذشته شدند.

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا پیشتر خواستار آن شده بود که این گروه بیانیه‌ای در محکومیت خشونت و سرکوب در ایران صادر کند و در عین حال تأکید کند که فرآیند انتخابات یک موضوع داخلی ایران است.

ایتالیا از ایران دعوت کرده بود که به عنوان میهمان ويژه برای رایزنی درباره اوضاع افغانستان در نشست سه روزه گروه هشت کشور صنعتی در شهر تریسته شرکت کند. اما پس از اینکه ایران به این دعوت پاسخ نگفت و همچنین سرکوب تظاهرات‌کنندگان از سوی جمهوری اسلامی رم دعوت خود را پس گرفت.

منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران اعلام کرده بود که او قصد ندارد در اجلاس گروه هشت در ايتاليا شرکت کند.

شامگاه پنجشنبه هیئت‌های کشورهای گروه هشت درباره عبارات بیانیه این گروه درباره ایران با یکدیگر بحث و رایزنی داشتند.

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تصریح کرده بود که مسکو بیانیه‌ای که مربوط به نحوه برگزاری و اداره انتخابات باشد، را امضا نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفته بود: «هیچ کسی نمی‌خواهد فرایند این انتخابات را محکوم کند چرا که تمرین دموکراسی است.»

در همین حال بنیتا فررو والدر، کمیسر روابط خارجی اتحایده اروپا، به‌کارگیری خشونت بیش از اندازه از سوی نیروهای امنیتی در برخورد با معترضان به نتایج انتخبات را محکوم کرده و خواستار توقف دستگیری‌‌های بدون ملاک شده است. وی همچنین برخورد با روزنامه‌نگاران در روزهای گذشته را غیر قابل قبول دانسته است.

کشورهای غربی پیشتر به‌کارگیری خشونت علیه اعتراض مسالمت‌آمیز مردم به نتایج انتخابات در ایران را محکوم کرده‌اند و با احضار سفرای ایران مراتب نگرانی خود را به اطلاع تهران رسانده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز روز سه‌شنبه اعمال خشونت علیه اعتراض‌های مردمی در ایران را محکوم کرد و در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید «آیا فیلم جان باختن ندا آقا سلطان را دیده است؟» گفت که با دیدن این تصاویر قلبش شکست.

واشینگتن همچنین به دلیل حوادث روزهای گذشته در ایران دعوت از دیپلمات‌های ایرانی برای شرکت در مراسم چهارم ژوئیه را پس گرفت.

هیلاری کلینتون روز چهارشنبه به کارکنان و دیپلمات‌های وزارت خارجه اطلاع داد که دعوت قبلی از دیپلمات‌های ایرانی برای شرکت در مراسم سالروز استقلال آمریکا ملغی شده است.
XS
SM
MD
LG